Now Reading
Dev blog • Joost van Dongen over het schrijven van eenduidige code voor Awesomenauts
0

Dev blog • Joost van Dongen over het schrijven van eenduidige code voor Awesomenauts

by Alessandra van Otterlo10 juli, 2017

Joost van Dongen is co-founder en lead-programmer bij Ronimo Games. Van Dongen houdt van gestructureerd werken. Helemaal waar het op programmeren aankomt, omdat je dan te maken hebt met complexe systemen. Voor het aanbrengen van structuur schreef van Dongen twee documenten waar iedere programmeur en stagiaire binnen Ronimo Games zich moet houden.

Workflow

Awesomenauts kent meer dan tweeduizend klassen en meer dan 400.000 regels code. Om te voorkomen dat zo’n grote codebase een rotzooitje wordt moet je gestructureerd werken. Hiervoor schreef  Van Dongen een Methodology-document waarin de workflow wordt uitgelegd. In een blogpost legt hij uit wat de Ronimo methode is en hoe deze is ontstaan.

Style guide

Naast de grote hoeveelheid code is ook het aantal verschillende mensen dat aan de game werkt een uitdaging. De afgelopen jaren hebben er, inclusief stagiaires, achttien programmeurs aan Awesomenauts gewerkt. Een strenge style guide zorgt er voor dat alle code hetzelfde leest. Meer hierover lees je in deze blogpost van Van Dongen.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).