Business
Now Reading
Game reviews • “Recensenten moeten uit principe NOOIT rekening houden met Metacritic”
0

Game reviews • “Recensenten moeten uit principe NOOIT rekening houden met Metacritic”

by Redactie23 juni, 2017

Control duikt in de wereld van reviews. Wat vinden de verschillende publishers, developers, journalisten, en platforms als OpenCritic en Metacritic over dit onderwerp. Wij legden journalisten een aantal vragen voor. Dit zijn de antwoorden van Bastiaan Vroegop, Techredacteur bij Nu.nl.

Op de meeste platforms kunnen gamers sterren geven of op een andere manier aangeven wat ze van een game vinden. Vind je dit een positieve ontwikkeling?

“Ja hoor. Het biedt een extra manier om te zien hoe goed een spel wordt gewaardeerd. Gebruikersrecensies kunnen soms wel wat extremer alle kanten op schieten, omdat fanatieke gamers wel eens geneigd zijn om 1 of 5 sterren uit te delen. Maar zolang je dat in het achterhoofd houdt, is het handige data om te hebben.”

Hoe verhouden reviews van professionals zich tot gebruikersreviews en tot YouTubers en streamers? 

“Ik denk dat professionals een wat bredere kijk hebben. Ze bespreken immers meer games dan de gemiddelde gebruiker, waardoor ze beter verbanden kunnen leggen met andere titels. YouTubers richten zich (terecht) meer op directere spelervaringen en trekken niet zo snel een concrete conclusie. Zo’n video laat op een praktische manier zien wat een game tof maakt, in plaats van dat een recensent dit moet beschrijven. Zowel gebruikersrecensies en YouTube hebben uiteraard invloed op ouderwetse reviews. Ze bieden immers nieuwe manieren om te zien of een game de moeite waard is, waardoor recensenten niet langer een exclusieve rol vervullen.”

Wat vind je er van dat sommige publishers er voor kiezen om de pers geen review copies meer te sturen vóór release?

“Dat is jammer. Reviews van journalisten hebben nu juist een meerwaarde omdat ze vaak vlak voor het verschijnen van een game worden gepubliceerd. Ze bieden dus een manier om vooraf een idee te geven van hoe interessant een game is. Door geen recensie-exemplaren te verschaffen, komen reviews pas meerdere dagen na de verkoopstart. Hierdoor ligt de game dus in de winkels zonder dat er een duidelijke consensus over bestaat. De kans op een miskoop voor consumenten is hierdoor groter. Dat niet alleen: het zorgt er ook voor dat spellen minder exposure krijgen in bladen en op het internet, waardoor titels die wél gaaf zijn worden onderbelicht.”

Metacritic plaatst alleen het eerste cijfer van een review. Vind je dit terecht? Is dit iets waar een reviewer rekening mee moet houden?

“Het is in 2017 best logisch om later een recensiecijfer aan te passen. Games worden steeds meer dienstgericht, waardoor een beoordeling in de loop der tijd kan veranderen omdat er updates verschijnen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Overwatch, een game die er een jaar later totaal anders uitziet. Dat Metacritic een bijgewerkt cijfer niet eventjes aanpast, is dan best suf. Dat gezegd hebbende: recensenten moeten uit principe NOOIT rekening houden met Metacritic. Zij hebben één taak: een cijfer en mogelijk koopadvies uitdelen voor het spel dat ze bespreken. Dat een externe partij vervolgens iets doet met hun data, heeft niks te maken met hun kernactiviteiten. Het kan soms handig zijn om even te wachten met de publicatie van een recensie – maar als recensent moet je dat alleen doen als het ten goede is voor je lezers. Niet omdat een externe partij die data verwerkt. Ik kijk persoonlijk ook bewust niet naar Metacritic totdat ik mijn teksten over games afheb.”

Eerdere artikelen in deze serie:

GAME REVIEWS • “VOOR INDIE TITELS IS NIET HET CIJFER, MAAR HET AANTAL REVIEWS BELANGRIJK”

GAME REVIEWS • HOE WERKT METACRITIC

REVIEWS, ZEGEN OF ZUCHT?

About The Author
Redactie
Redactie