Nieuws
Now Reading
Nederlandse developers en uitgevers reageren op het stoppen van Steam Greenlight
0

Nederlandse developers en uitgevers reageren op het stoppen van Steam Greenlight

by Alessandra van Otterlo16 februari, 2017

Eind november 2016 deelde Steamspy via Twitter een pie chart waaruit bleek dat 38% van de games op Steam was uitgekomen in 2016. In de Steamspy terugblik op 2016 was te lezen dat er in december van dat jaar nog eens 588 games waren gereleased. Bijna evenveel games als in het hele jaar 2013.

 

Het aantal games blijft groeien en de store slibt langzaam dicht. Dat Valve iets moest ondernemen was duidelijk. Het was alleen de vraag wat en wanneer. Daar is onlangs enige duidelijkheid over gekomen. Greenlight vliegt eruit en daarvoor in de plaats komt Steam Direct, waarbij een nog te bepalen recoupable publishing fee betaald moet worden om een game op Steam uit te brengen. Een goed idee of een waardeloos plan? Control vroeg het een aantal Nederlandse developers en publishers.

Erik Schreuder, CEO van uitgever Iceberg Interactive, is over het plan te spreken: “De Steamspy pie chart geeft wel aan dat het aantal releases een probleem aan het worden is. Er is gewoon een hogere drempel nodig. Een wat meer serieuze entry fee betekent zeer waarschijnlijk minder releases per dag en dus minder concurrentie. Dit kan de discoverability van onze eigen titels alleen maar ten goede komen. Ook kan dit games uitbannen die puur als grap of troll actie worden gemaakt. Voor ons als publisher is dit een goeie zaak. Vanwege de jarenlange relatie die wij hebben met Steam, hoeven wij niet via Greenlight met onze titels, dus het heeft geen directe impact op onze eigen games .”

Hoewel hij het vanwege het ontbreken van details nog vroeg vindt om een echte mening te vormen ziet ook Hans van Brakel, Executive Manager bij uitgever Soedesco, voordelen: “Het is wel duidelijk dat Greenlight niet werkt. Dat ze er een ander systeem voor in de plaats brengen is sowieso beter. Mijn ervaring is dat de veranderingen die Valve doorvoert, zoals de Discovery 2.0 update, ten goede komen aan de gebruikerservaring en de sales. Dus ik heb er vertrouwen in dat ook het vervangen van Greenlight goed zal werken.”

Remco de Rooij, CEO van developer Triangle Studios, vindt Steam Direct op zich een goede zaak, maar hij ziet niet in waarom Greenlight moet verdwijnen: “Het zou de perfecte manier zijn om interesse van het publiek te peilen voor je besluit de fee van een paar honderd of duizend dollar te betalen voor de toegang tot Steam.” Het feit dat de fee recoupable is vindt hij redelijk: “Valve hoeft duidelijk niet te verdienen aan het toelaten van nieuwe games, maar wil wel de stroom van lage kwaliteit een halt toe roepen.”

Matt Hergaarden, COO van developer M2H kent de voordelen van het Greenlight-concept van dichtbij: “Toen wij met Verdun in het begin van Greenlight er op gingen was het nog bijzonder om door te komen. Je moest echt de community overhalen en het kon lange tijd duren voordat je daadwerkelijk greenlit was, want ze accepteerden maar een beperkt aantal games per week. Dit hebben ze echter opgeschroefd naar bijna 100 games per week en daar is het hele idee eigenlijk fout gegaan.” De overgang naar Steam Direct vindt hij geen slecht idee: “Dit zorgt er voor dat mensen twee keer nadenken voordat ze hun game op Steam submitten. Een recoupable fee stimuleert mensen dit alleen te doen als de game daadwerkelijk geld opbrengt.” Een bedrag van 5000 dollar vindt hij wat hoog. Zelf zou hij meer voelen voor een fee tussen de 500 en 2000 dollar, voor premium games.

Indie developer Bart van der Werf pleit voor een andere vorm van curatie: “Ik denk dat als Curators zelf stores kunnen runnen binnen Steam, en daarvoor een referal fee krijgen bij verkopen, dit zowel de consument makkelijker meer relevante kwaliteit games kan laten vinden en voor game developers het makkelijker maakt om zichtbaarheid te krijgen binnen hun doelgroep. Hierbij zou een lage Steam Direct fee passen. Anders zal een hele hoge fee alleen zorgen voor een kleiner aantal en hogere gemiddelde kwaliteit van zichtbare nieuwe games op Steam.”

Indie developer Adriaan de Jongh vindt Steam Direct een stap voorwaarts: “Wanneer je het woord ‘recoupable’ serieus neemt lijkt het mij dat dit ervoor zorgt dat Steam minder troep zal zien en meer games die een business- en/of community-bouw-plan hebben.” De Jongh gaat er van uit dat Valve bij het berekenen van de fees rekening houdt met de verschillen in inkomen in verschillende landen. Hij is benieuwd hoe Valve omgaat met het community-deel van Steam: “Greenlight was een manier om een start te maken in het bouwen van een community. Dat lijkt nu met het introduceren van de fee helemaal buiten Steam om te moeten gebeuren.” Het argument dat er straks minder ruimte op Steam is voor kunstzinnige games vindt De Jongh misplaatst. “Ik denk dat Steam daarvoor al nooit het juiste platform was.”

Manuel Kerssemakers, marketeer en programmeur bij Abbey Games ziet voordelen: “Het ideaal van Steam is dat gamers goede games vinden. Toegang is daarvoor stap één en Steam Direct met een lage fee is daarvoor een verbetering. Is de fee te hoog, dan verandert de vorm van het poortje waar developers doorheen moeten: je wordt minder beoordeeld op hoe goed je bent in promoten en het bouwen van een community, en meer op je bankrekening. Een hoge fee voelt daarom als een extra obstakel voor het bereiken van succes op Steam ten opzichte van Greenlight. Toegang is echter niet de grootste uitdaging. Discoverability is de echte uitdaging, ook voor nieuwkomers. Abbey Games fans spelen uiteenlopende simulatie- en management-games. Sowieso ontwikkelen gamers steeds meer een eigen smaak. Dan is het belangrijk dat niche-games gemakkelijk te ontdekken zijn, en klanten snel begrijpen wat ze kunnen kopen. Daarom hopen we dat Steam vooral bezig blijft met tools voor discoverability, waarbij Discovery 2.0 een goede stap was.”

Pim Bouman, CEO van developer Gamious is benieuwd wat er gebeurt als iedereen een game op het platform kan releasen: “Deurbeleid was goed omwille van de kwaliteit (hoe arbitrair ook), maar ook om de rem te houden op de hoeveelheid titels die uitkomt. De laatste tijd was de groei van het aantal titels veel hoger, maar de totale omzet is ook hard gegroeid. Dit liep nog enigszins met elkaar in verhouding, wat belangrijk is voor het in stand houden van een gezond ecosysteem. Valve doet door de recommendation engine, personalized pages, game ratings, etc. veel om het kaf van het koren te scheiden. Als bij een mogelijke stortvloed van games blijkt dat hun Steam-systeem opgewassen is tegen complete verwatering zoals we die bij Apple’s App store en Google Play kennen, en kwaliteitstitels gewoon naar boven drijven en vervolgens goede rendementen kunnen draaien dan is er niet zoveel aan de hand. Een hoge entry fee om je game uit te mogen brengen lijkt me in ieder geval niet de manier, dit zou slecht nieuws zijn voor de kleine en beginnende developers.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en was werkzaam voor diverse Nederlandse gamesstudio's en publishers.