Nieuws
Now Reading
Opinie • Wat is een goed persbericht? De tips van Leonie Manshanden
0

Opinie • Wat is een goed persbericht? De tips van Leonie Manshanden

by Redactie7 november, 2016

Met een goed persbericht alleen kom je er niet, schreef Alessandra van Otterlo onlangs. Maar wat is eigenlijk een goed persbericht? Control ging te rade bij een aantal experts. Hieronder de tips van Leonie Manshanden. Manshanden is mede-oprichter van IndieDevKit

 

Uiteraard zijn persberichten nog steeds een hele efficiënte manier om veel mensen te bereiken, maar de effectiviteit ervan is zeker niet meer wat het 20 jaar geleden was. Het traditionele persbericht is tegenwoordig vooral waardevol voor diegenen die al enige naamsbekendheid hebben, maar niet zo zeer om naamsbekendheid te genereren.

Waarom stuur je een persbericht

Een persbericht kan nuttig zijn in combinatie met andere methoden, maar in alle gevallen geldt: vraag jezelf af waarom je een persbericht stuurt en of dit wel de juiste methode is om dat doel te bereiken. Wil je in contact komen met de mensen naar wie je het bericht stuurt? Dan zijn er wellicht betere, meer persoonlijke methoden voorhanden. Naamsbekendheid genereren is meestal een langdurig proces dat niet begint en eindigt met een persbericht.

Wie, wat, waar

Onafhankelijk van de andere tips en overwegingen die in deze reeks al op Control gepubliceerd zijn, wil ik nogmaals benadrukken hoe belangrijk de “onderwerp” regel van de email is. Let op prioriteit in het persbericht: het allerbelangrijkste in het begin, de details verder naar beneden.

  • De titel van het persbericht moet relevant, positief en “nieuwswaardig” zijn. Nieuwswaardig houdt in dat je een actueel verhaal te vertellen hebt. Dus actualiteit zonder verhaal, of een verhaal zonder actualiteit is niet nieuwswaardig.
  • De antwoorden op vragen “wie, wat, waar, wanneer en waarom” worden het beste allemaal in de eerste paragraaf beantwoord.
  • Geef duidelijke en simpele instructies over hoe en waar de ontvangers je assets kunnen vinden. Zorg er uiteraard voor dat deze assets van de juiste kwaliteit en van het juiste formaat zijn en dat ze het verhaal illustreren.
  • Verstrek uitgebreide contact gegevens voor verdere vragen (en dan wel van iemand die daadwerkelijk vragen kan en mag beantwoorden). Geef de volgende info indien je het gebruikt: mobiel, Twitter, email, Skype – sommige ontvangers hebben een voorkeur.
  • Let op spelfouten, grammatica en punctuatie – als je wilt dat mensen het bericht overnemen, dien je wel te zorgen voor kwaliteitswerk.


Titels testen

Een laatste tip: als je software tools zoals bijvoorbeeld Mailchimp gebruikt om een persbericht te versturen, heb je vaak de mogelijkheid om titels te testen. Een dergelijke A/B test stelt je in staat om te experimenteren en kan soms interessante resultaten opleveren!

 

Nog meer advies

Klik hier voor de tips van Eline Muijres van Dutch Game Garden, hier voor het advies van Gillian de Nooijer, en je kan hier terecht voor de tips van Game Drive.

About The Author
Redactie
Redactie