Now Reading
Opinie • Wat is een goed persbericht? Tips van Gillian de Nooijer
0

Opinie • Wat is een goed persbericht? Tips van Gillian de Nooijer

by Redactie31 oktober, 2016

Met een goed persbericht alleen kom je er niet, schreef Alessandra van Otterlo onlangs. Maar wat is eigenlijk een goed persbericht? Control ging te rade bij een aantal experts. Dit keer advies van Gillian de Nooijer, freelance game-journalist die onder andere voor Gamer.nl schrijft. De Nooijer benadrukte dat deze tips voor doorsnee persberichten zijn. Virale acties gaan van nature buiten deze normen.

 

Onderschat niet hoe verschrikkelijk vol de gemiddelde inbox van een journalist iedere dag is. De hoeveelheid persberichten die we binnenkrijgen werkt verdovend, dat is waarom ik starters altijd aanraad om te focussen op persoonlijkere wegen als Twitter en events.

Hou het kort en simpel

Om toch op te vallen met je persbericht kun je gebruik maken van de spam-skimtechnieken die lezers gebruiken, in jouw voordeel. De meeste headlines die we binnenkrijgen zijn namelijk ‘lang’ (10 woorden of meer). Als jij in vijf woorden je nieuws weet te melden, dan valt jouw kopje eerder op in de lijst met dik gedrukte ongelezen mails.

Wees feitelijk in wat je te melden hebt. Wil je mij spreken op een evenement? Zet gewoon in je titel ‘afspraak voor event X’. Ik krijg constant berichten binnen met woordspelingen en kekke buzzwords die de inhoud beschrijven op een indirecte manier, waardoor ik de mail mentaal al meteen afvink als spam. ‘Keep it simple stupid’ en wees direct, vergeten zelfs de professionals regelmatig.

Aardbevingen en bizarre genres

Gebruik nooit termen als ALERT, BREAKING, WAARSCHUWINGEN MET HOOFDLETTERS, etc. in je kopjes. Ik delete ze bijna uit principe. Breaking headlines zijn heilig onder journalisten, dus tenzij je game werkelijk een aardbeving gaat veroorzaken a.u.b. niet dramatisch doen. Een enkele uitroepteken in je kop mag als je je vrolijk voelt.

Een van m’n persoonlijke favorieten: de bizarre manieren waarop mensen hun genre proberen te beschrijven. Ik hoef niet te weten dat het een asynchrone puzzle adventure card RPG Strategy-game is geïnspireerd door begin 19de eeuwse Bauhaus architectuur. Schrijf gewoon horrorgame X, adventure Y. Alleen de Bauhaus gimmick is in deze interessant genoeg en het vermelden waard, hoeveel genres je mixt meestal niet. Diepere uitleg is voor op je website of merk ik in je trailer.

Vergeet Twitter niet

Even over persberichten an sich. Veel PR-bureaus zijn ervan overtuigd dat ze het artikel al zelf kunnen schrijven, inclusief ‘boeiende’ interview-citaten die een gemiddelde Turing Test niet zullen overleven, en verwachten dat dit geheel doodleuk wordt overgenomen. Dat werkt alleen bij lokale kranten en hobby-sites. Serieuze publicaties knikkeren het in de prullenbak en zetten de prullenbak in de fik. Wij schrijven, jullie promoten, never the twain shall meet.

Het meest effectieve bericht dat je kan schrijven is kort, helder en voornamelijk bullet-point. Zie een persbericht vooral als een uitnodiging; een informatieve teaser. Als ik meer informatie wil over je bedrijf of de game dan klik ik wel op je Presskit link, op de YouTube trailer (mag je ook in het bericht zelf afspeelbaar zetten) of volg ik je Twitter account (die vergeten veel devs, super effectief!). Een persbericht is een redelijk ouderwets format, eigenlijk te langdradig voor deze visuele tijd. Hoe lichter en korter je het tekstueel weet te houden, hoe sterker je links en bullet-points naar voren komen. Laat gerust een van je artists ernaar kijken.

Geen of slechte screenshots

Met een paar screenshots erbij geef je mij al meer informatie over je game dan in zes alinea’s ongelezen tekst, dus kies sterke screenshots uit. Liefst een set waar ik meteen de gameplay van kan aflezen (met tijdelijke HUD dus), jullie beoogde grafische einddoel (je mooiste uitzicht) en een impressie van het verhaal (dialoog). Ik kan niet genoeg onderstrepen hoeveel kansen devs laten liggen met geen of slechte screenshots.

Hou de persberichten licht, maar zorg dat je website/presskit wel alle mogelijke informatie heeft, je Twitter-kanaal geen spamkanaal is en je op YouTube een goede videoselectie neerzet. Dit komt minstens neer op A) een trailer, B) een schoon stuk B-roll van 10 minuten (met verschillende omgevingen), C) een story-trailer (of voor actie-games: een vertical slice). En zorg dat op je website screenshots staan zonder watermerken.

Nog meer advies

Klik hier voor de tips van Eline Muijres van Dutch Game Garden.

About The Author
Redactie
Redactie