Now Reading
Opinie • PR is meer dan het schrijven van een persbericht
0

Opinie • PR is meer dan het schrijven van een persbericht

by Alessandra van Otterlo27 oktober, 2016

PR is niet uitsluitend het schrijven van een goed persbericht. Dat is een mooi begin, maar er komt veel meer bij kijken, want het schrijven van het bericht is één ding, het geplaatst krijgen is een ander verhaal.

Niet voor alles een persbericht

Niet al het ‘nieuws’ is persbericht-waardig. Pers schrijft over een teaser van een aankondiging van de nieuwe Red Dead Redemption, maar dat betekent niet dat hetzelfde opgaat voor alle games. Alleen een releasedatum en prijs is voor de gemiddelde indie-game te mager voor een persbericht. Dat is het eerder iets dat je deelt op een blog of social media. Journalisten die je kent kan je een korte mail sturen. Wellicht dat ze er alsnog over schrijven.

red-dead-redemption-teaser

Don’t be a stranger

Als een journalist een mail ontvangt van een bekende afzender wordt deze sneller geopend. Het is daarom handig als journalisten je kennen. Dit leren kennen doe je niet alleen van achter je computer. Schudt ze ook eens de hand tijdens een event en probeer uit te vinden waar hun interesse ligt en stuur ze alleen relevante informatie. Een persbericht over een Steam-game mailen naar een journalist die alleen over console-games schrijft getuigt van weinig interesse.

Achtergrondinformatie

Lever bij je persbericht ook algemene informatie over de game en de studio. Dat hoeft niet in de body van je persbericht. Dat kan via een boiler plate (een ‘about’ stukje) of met een link naar een presskit. Je kan namelijk niet van journalisten verwachten dat ze je game (nog) kennen. Daarom is een korte samenvatting handig om hun geheugen op te frissen of voor hen om in het artikel te verwerken. Is je persbericht in het Nederlands, lever de achtergrondinformatie dan ook in het Nederlands aan.

Vind je het lastig om te bepalen welke informatie er in een presskit moet staan? Kijk dan eens naar presskit().

Maak een verhaal

Journalisten houden van een verhaal over een game. Dat maakt het schrijven leuker en het trekt meer lezers. Combineer je een ‘saaie’ boodschap met leuke content, dan vergroot je de kans dat het wordt geplaatst. Lever je regelmatig leuke nieuwtjes, dan bestaat de kans dat journalisten je actief in de gaten houden. Iemand die hier goed in is, is Rami Ismail van Vlambeer. Zo werd zelfs de diefstal van zijn rugzak op E3 2013 nieuws (om over zijn verloving maar niet te spreken).

vlambeer-got-stolen-e3

Beeldmateriaal

Het ontbreken van bruikbaar beeldmateriaal verkleint de kans op plaatsing. Veel websites werken met een liggende header-image en heb je geen passend beeld, dan moeten ze zelf op zoek of iets maken, en daar hebben ze lang niet altijd zin in of tijd voor. Maak je een mobiele game en zijn al je screenshots staand, maak dan apart beeld of photoshop wat screenshots naast elkaar om een liggend beeld te krijgen.

Ik snap dat je als developer liefst zoveel mogelijk je game promoot, maar biedt ook screenshots zonder logo aan, anders is de kans dat journalisten afzien van plaatsing, het logo eraf croppen, of zelf beeldmateriaal zoeken. In de laatste twee gevallen verlies je de controle over hoe je game visueel wordt weergegeven en dat wil je niet.

Embargo

Spring zuinig om met embargo’s. Gebruik dit alleen als het voor je planning en strategie essentieel is dat er niet eerder dan een bepaalde datum over het nieuws geschreven wordt. Het is raar als je zelf al via social mediaal promotie doet en de informatie vrijgeeft, maar in je persbericht een embargo opneemt omdat je het liever hebt dat media er pas vanaf een bepaalde datum over schrijven. Eventueel kan je een journalist vragen om te wachten met publicatie. Dat is vriendelijker dan een embargo (wat een verbod is). Misschien negeren ze het, maar vraag jezelf af of dat nou echt zo erg is.

Herinneringen

Je kan in sommige gevallen, bijvoorbeeld voor een review, een journalist best een herinnering sturen. Stuur dan wel het originele bericht mee om te voorkomen dat hij of zij een inbox door moet spitten voor een reviewcode. Maak de reminder persoonlijk als je een rechtstreeks emailadres van een journalist hebt. Jij vraagt hem of haar om tijd in je game te steken, dan mag je zelf ook wat moeite doen. Voor het meeste nieuws heeft een herinnering minder nut, omdat oud nieuws geen nieuws meer is.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).