Business
Now Reading
Het ideale team — door JP van Seventer
0

DGG directeur JP van Seventer weet welke samenstelling een team moet hebben om optimaal te presteren. Maar waar vind je de juiste personen?

De Nederlandse startup- of indie-scene telt veel studio’s tussen de één en vijftien personen. De teams die ontstaan uit de game-opleidingen zijn vooral gefocust op development en niet zozeer op de zakelijke kant. Dat is niet verwonderlijk, het zijn juist die opleidingen waar de nieuwe talenten vandaan komen.

Maken

Een interaction-opleiding, een kunstopleiding, een programmeeropleiding of een andere vorm van media design-opleiding bieden een gamesprogramma aan waar studenten zich vier jaar lang (of langer…) richten op het maken van games. Van de vier hoofddisciplines nodig voor een game bedrijf, namelijk programmeren, de kunsten, gamedesign en business development, worden vooral de eerste drie uitvoerig ontwikkeld.

Als je vandaag de dag grote en kleine succesvolle Nederlandse gamebedrijven van tien jaar en ouder met elkaar vergelijkt, zie je dat bij kleine gamebedrijven (zoals Codeglue, Rotterdam, circa tien man) het management bestaat uit makers en bij grotere gamebedrijven (zoals Guerrilla, Amsterdam, circa 200 man) het management bestaat uit mensen met een business development achtergrond.

Managen

Guerrilla Managing Director Hermen Hulst haalt zijn energie uit het bouwen en managen van een goed lopend internationaal bedrijf met een mooi en groot gameproduct. Codeglues Peter de Jong en Maurice Sibrandi halen hun energie uit het zelf maken van mooie kleinere games en het ondernemerschap stelt hun in staat zelf te bepalen wat ze maken.
Guerrilla heette ooit Lost Boys Games en daarvoor waren er drie kleinere studio’s genaamd Orange Games (Arjan Brussee), Digital Infinity (Arnout van der Kamp) en Lost Boys (Martin de Ronde) die de koppen bij elkaar staken om grotere producten te maken en de AAA wereld te veroveren. Er kwamen fulltime business developers bij zoals Hermen Hulst en hierdoor konden de makers focussen op game development en de rest deed de zaken.

Groeien

Zal Codeglue ooit uitgroeien tot een studio met meer dan 100 man? Waarschijnlijk niet, en dat hoeft ook niet want ze zijn een gezond bedrijf dat al ruim 15 jaar bestaat. Als we 500 van deze bedrijven hebben in de toekomst die allemaal een consistente bijdrage leveren aan de economie en tegelijkertijd internationale faam verwerven door innovatieve en hoogwaardige gameproducten is dat prima.

Als fervent liefhebber van kleine én grote games zou ik echter ook graag 500 Nederlandse AAA studio’s zien die op de grootste game platformen full 3D entertainment maken. Willen Nederlandse game startups uit de maakopleidingen dat vandaag ook, dan moeten ze nu op zoek naar een gepassioneerde business developer met een liefde voor games. Deze mensen kom je doorgaans niet tegen op de maakopleidingen, uitzonderingen als Vlambeers Rami Ismail daargelaten. Zoek contact binnen je vriendenkring, ga bij het studentencorps, ga roeien of speel hockey en wellicht vind jij daar jouw Mark Rein om de wereld mee te veroveren. Alleen dan krijgen we in Nederland ook een florerende grote game studio scene naast al dat moois van de indies.

About The Author
Redactie
Redactie