Nieuws
Now Reading
Gamelab Barcelona • Suda51: “Als maker moet je je verbonden voelen met gamers”
0

Gamelab Barcelona • Suda51: “Als maker moet je je verbonden voelen met gamers”

by Alessandra van Otterlo26 juni, 2015

Goichi Suda, beter bekend als Suda51 werd tijdens Gamelab in Barcelona op het podium aan de tand gevoeld door journalist David Caballero. Hieronder een aantal dingen die we aan de weet kwamen.

  • Suda laat niet alleen zijn spelers zweten van angst. Ook zelf zweet de beroemde game developer nogal. Zo erg dat hij medelijden heeft met het kamermeisje dat zijn bed moet verschonen.
  • Tijdens het interview kondigt Suda aan dat No More Heroes 3 er komt. Ooit. Suda is geen fan van het maken van sequels, maar hij heeft nog zoveel verhalen voor Travis in zijn hoofd dat hij deze sequel wel moet maken. We moeten alleen even geduld hebben, want het kan wel een jaartje of vijfentwintig duren.
  • De basis van veel van de karakters uit de tijd dat Grasshopper onafhankelijk was zijn door publishers bepaald. Zij gaven aan wat voor game ze wilden en voor welk platform. Suda bedacht daar dan de juiste karakters bij.
  • Suda ziet zichzelf niet als vertegenwoordiger van de Japanse game developers. Hij voelt zich meer een developer die toevallig in Japan games maakt.
  • Shinji Mikami heeft een groot gevoel voor humor en houdt niet van verre reizen, dat weet Suda nog uit de tijd dat ze samenwerken aan Killer 7. Suda is dan ook verbaasd dat Mikami voor Gamelab naar Barcelona is afgereisd.
  • Voor dat Suda met James Gunn samen werkte aan Lollipop Chainsaw had hij het idee dat de meeste filmmakers nogal snobistisch zouden zijn, maar dat viel reuze mee. Gunn was aardig en zeer betrokken bij de game. Suda sluit een toekomstige samenwerking met een filmmaker niet uit, maar dan alleen als deze zich, net als Gunn, creatief met het project bemoeit en er niet alleen zijn naam aan wil hangen.
  • In het jaar dat Grasshopper 20 jaar bestaat wordt Suda zelf 51.
  • Indie games zijn volgens Suda de beste plek om nieuwe originele games te ontwikkelen. Maar de actieve indie game scene dwingt grote developers en veteranen als hemzelf om ook naar vernieuwende games te kijken.
  • Wanneer Suda aan een nieuwe game werkt, denkt hij bij het schrijven van scenarios aan de mensen die de game gaan spelen: “Ik ben zelf ook een gamer dus ik wil altijd iets nieuws. Eigenlijk maak ik de games die ik zelf graag wil spelen. Daarom probeer ik me in de spelers te verplaatsen. Ik stel me voor hoe ze reageren op wat ik aan het maken ben. Dat is belangrijk voor het maken van games. Je moet verbonden zijn met de mensen voor wie je de game maakt.”
About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en was werkzaam voor diverse Nederlandse gamesstudio's en publishers.