Control
Now Reading
Nieuws over de Dutch Game Awards 2015
0

De deadline voor het indienen voor de Dutch Game Awards 2015 is 1 juli. De uitreiking vindt dit jaar plaats op woensdag 30 september in TivoliVredenburg, Utrecht.

Voor de eerste keer staat deelname ook open voor Vlaamse gamesstudio’s. De prijzen voor de beste spellen van Nederlandse, en nu dus ook Vlaamse bodem worden voor de achtste keer uitgereikt.

Om mee te dingen naar een award moet de betreffende game:

  • Ontwikkeld zijn door een Nederlandse of Vlaamse studio / ontwikkelaar
  • Uitgebracht zijn of eerste oplevering hebben tussen 1 juli 2014 en 1 juli 2015.
  • Door de ontwikkelaars of producenten zelf aangemeld worden via de website www.dutchgameawards.nl

Dutch Game Awards Teaser Trailer

Game Award Categorieën

Er zijn dit jaar drie categorieën vervangen. Best PC/Console, Best Mobile en Best Browser game zijn vervangen door Best Core Entertainment Game, Best Casual Entertainment Game en Best Special Award.

Games

Best Core Entertainment Game (nieuw)
Beste hard-core of mid-core game uitgebracht voor alle platforms.

Best Casual Entertainment Game (nieuw)
Beste casual game uitgebracht voor alle platforms.

Best Serious Game
Beste serious of applied game, toegepaste game voor bijvoorbeeld zorg, onderwijs of logistiek.

Best Student Game
Beste game gemaakt door een team dat uitsluitend bestaat uit studenten aan een Nederlands opleidingsinstituut. Deze kent drie subcategorieën: Best Game Design, Best Art Direction, Best Technical Achievement.

Special Award (nieuw)
Beste game of play toepassing die buiten de overige categorieën valt. Past je game niet binnen een van de andere categorieen, laat ons dan in je motivatie weten waarom je game wel een Award verdient, bijvoorbeeld omdat de game een bijzondere maatschappelijke insteek heeft of omdat deze multimediale aspecten behandelt die niet tot hun recht komen in de andere bestaande categorieeën.

Control Industry Award
Beste overall game van Nederlandse en Vlaamse bodem als gekozen door lezers van Control Magazine.

Skills

Best Art Direction
Mooiste, meest originele of meest effectieve visual design in een game.

Best Entertainment Game Design
Beste oorspronkelijke game design specifiek voor entertainment games.

Best Applied Game Design
Beste oorspronkelijke game design specifiek voor applied games.

Best Technical Achievement
De meest indrukwekkende technische prestatie binnen de Nederlandse en Vlaamse gamesindustrie. Denk hierbij aan performance, engines, ports en tools. LET OP: Indien sprake is van een samenwerking dient de uitvoerende partij Nederlands te zijn.

Best Music & Audio
Combinatie Award voor de beste oorspronkelijke soundtrack en beste geluidseffecten.

Best Co-production
Prijs voor zowel studio als opdrachtgever, publisher of partner voor een samenwerking waarbij de competenties van alle partijen optimaal zijn benut en het resultaat duidelijk meer is dan afgerond work-for-hire. Denk bijvoorbeeld aan een applied game waarbij een studio de ruimte heeft gekregen van de opdrachtgever om een bijzondere en effectieve game te ontwikkelen. Maar ook: Technisch en artistiek sterke localisatie, of het porten van een game dat verder gaat dan het simpel overzetten naar een ander platform.
LET OP: Voor deze categorie hoeft slechts één van de partijen Nederlands of Vlaams te zijn.

Best Economic Achievement
Laat ons weten wat voor business impact je gemaakt hebt met jouw game. Het gaat hier niet per se om absoluut de grootste te zijn, maar meer om een goede prestatie binnen jouw type game. Denk bijvoorbeeld aan prestaties in bereik, omzet, daily users, of life time value versus de kosten die je hebt gemaakt.
Je hoeft niet alle cijfers openbaar te maken, maar ze moeten wel in het jury deel van de inzending worden meegegeven. Ook kun je in sommige gevallen een bereik aangeven, of bijvoorbeeld een ondergrens (‘meer dan 100.000′). Geef ook in de publieke motivatie in elk geval een indicatie waarom de game in dit opzicht bijzonder is.

Studenten games

In de volgende categorie geldt een extra bepaling:

  • Best Student Game – De game moet ontwikkeld zijn door studenten die bij de oplevering van de game staan ingeschreven bij een Nederlandse of Vlaamse onderwijsinstelling. Van de game moet een speelbare (demo-)versie beschikbaar zijn.Door de steun van een aantal scholen zijn we in staat om voor studenten 3 Awards uit te reiken binnen deze categorie, namelijk: Best Student Art, Best Student Game Design en Best Student Technical Solution. Er is dit jaar geen overall Best Student Game. Studenten kunnen zich voor 1 categorie inschrijven (Best Student Game), waarna de jury en de organisatie de nominaties voor de sub-categorieen zullen bepalen. Men kan in de tekst bij de inschrijving wel aangeven voor welke sub-categorieen men vindt dat de game in aanmerking moet komen. De Jury en organisatie zal zelf de kandidaten per categorie selecteren.Doordat er drie categorieën zijn waar men aan mee kan doen zullen we de inschrijving voor andere categorieën beperken. Voor dit moment staan we nog wel toe tevens een inschrijving voor de categorie Best Serious. Voor de overige categorieën kan de organisatie van de Dutch Game Awards bij uitzondering een game toelaten, dit ter beoordeling aan de organisatie.

Voorwaarden

Algemene voorwaarden en condities:

  • Elk bedrijf mag maximaal vier games inschrijven voor de awards. Elke game moet op een apart formulier worden ingeschreven.
  • Games kunnen maximaal voor vier categorieën worden geregistreerd.
  • Voor de inschrijving voor de Best Student game gelden bijzondere voorwaarden (zie bovenstaande tekst).
  • Er zijn drie nominaties per award categorie maar de jury heeft de vrijheid om eventueel vier games te nomineren.
  • Begin september ontvangen de nominees en overige deelnemers per email bericht over de nominaties en er wordt ook een overzicht van de nominaties op de website www.dutchgameawards.nl gepubliceerd.
  • De winnaars van de zesde editie van de Dutch Game Awards worden bekend gemaakt op 30 september. De uitreiking vindt plaats tijdens het Dutch Game Awards Dinner, aansluitend op Control Main Conference.
  • Van nominees verwachten we dat ze tijdens de prijsuitreiking op 30 september 2015 in Utrecht aanwezig zijn. Toegangskaartjes zijn niet inbegrepen bij de nominatie.
  • De beslissingen van de jury over nominees en award winnaars zijn bindend.
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
  • Door het aanmelden van een game voor de Dutch Game Awards geeft de inzender uitdrukkelijk aan te beschikken over het IP van de betreffende game en de ingezonden teksten/illustraties en bevoegd te zijn toestemming te geven voor het gebruik van de aangeleverde materialen binnen de context van Control Conference.
  • De aanmelder gaat er mee akkoord dat de ingezonden materialen kunnen worden gebruikt voor de promotie van en berichtgeving over Control Conference en in de communicatie van de Dutch Game Awards en Control. (Commercieel) Gebruik buiten deze context is uitgesloten.
  • In aanvulling op de algemene disclaimer zijn Control, ImproVive en hun partners niet verantwoordelijk voor onjuist aangeleverde informatie, misbruik van aanmelding of aangeleverde materialen.
  • Tegen geconstateerd misbruik of manipulatie zal worden opgetreden.
About The Author
Matthijs Dierckx
Composer & Marketing Lead voor roguelite culthit Unexplored. Co-creator van de Android-hit Sumico. Bladenmaker bij uitgeverij Het Redactielokaal. Founder en voormalig Publisher van Control, Control500 en Control Conference.