Weekafsluiting
Now Reading
Control Weekly • GDC 2015, gratis engines, nieuwe VR uitdager, België in de lift, award (nee niet die) en nieuwe games
0

Control Weekly • GDC 2015, gratis engines, nieuwe VR uitdager, België in de lift, award (nee niet die) en nieuwe games

by Eric Bartelson6 maart, 2015

GDC

Veel interessant nieuws van de GDC vloer deze week:

Rami Ismail haalt weer het nieuws door Gamedev.world aan te kondigen. Het is een gezamenlijk project bedoeld om taal geen belemmering te laten zijn in de groei van gamedevelopment in landen waar geen Engels wordt gesproken. Hoe werkt het? Gamedev.world is een verzamelplek van belangrijke informatie over gamedesign, development, theorie en cultuur. Alle stukken worden vertaald in verschillende talen zoals Spaans, Portugees, Russisch, Arabisch en Chinees. Meer talen zijn mogelijk, afhankelijk van de groei. (De site is nog niet actief.)

Enginebouwers tuimelen over elkaar heen met nieuwe versies die allemaal gratis zijn te gebruiken. (Daar later meer over.)

Ander verrassend nieuws is de nieuwe nVidia Shield 2 die nu echt werk lijkt te maken van streaming cloud gamen met de service die ze Grid noemen.

Grootste verrassing was de aankondiging dat Valve samen met HTC een eigen VR bril op de markt brengt onder de naam VIVE. Vertigo Games is één van de studio’s die al vroeg bij het project betrokken is met de nieuwe game Skyworld.

The Flock stond op de Indie Megabooth in het Moscone Center in San Francisco en kreeg een zeer positieve video preview van Gamespot.

Niki Smit (Monobanda) maakt samen met Owen Harris de game Deep, een ‘meditatieve en psychoactieve VR-ervaring die bestuurd wordt door de ademhaling’. Zo ziet de game eruit. En wie niet wil klikken, kijkt hieronder.

Screenshot_104.0223

 

Lees ook vooral nog even de GDC coverage van onze reizende reporter Alessandra van Otterlo.

Nominaties

Maar liefst drie Nederlandse nominaties in een veld van acht. Dat is een mooie score. Games for Change 2015 Awards zetten games die een sociale impact maken op het gebied van onder meer educatie in het zonnetje. Skip A Beat van Happitech, MindLight van GainPlay en (ja daar heb je ‘m weer) Bounden van Game Oven maken kans op zo’n prijs. Op 22 april weten we meer.

België

Het gaat ondertussen goed in Vlaanderen. De cijfers van 2012 zijn bekend gemaakt en er is in dat jaar 40 miljoen omzet gedraaid, waarvan zeventig procent voor de rekening van Vlaamse studio’s kwam. We wachten vol spanning meer recente cijfers af waar bijvoorbeeld Larian Studios aan bijdraagt met hun hitgame Divinity: Original Sin die inmiddels meer dan 600.000 keer over de digitale toonbank is gegaan. Binnenkort komen de volgende Vlaamse games uit:

Woolfe (GRIN) maart 17

Guns, Gore & Cannoli (Crazy Monkey Studios) voorjaar 2015

Element4l (i-Illusions) voorjaar 2015

QuizWitz (CatLab Interactive) voorjaar 2015

Lava Fever (Happy Volcano) voorjaar 2015

Mayan Death Robots (Sileni Studios) voorjaar 2015

Nederland

Eindelijk groeit het besef in Nederland dat de Nederlandse gamesindustrie niet alleen maar juichverhalen kent. Bij de opening van weer een Dutch Game Garden, dit keer in samenwerking met de NHTV te Breda, praat NOS Journaal met Reinout te Brake en Jan Pieter van Seventer die beiden zeggen dat het zakelijk een stuk beter moet.

Nederlandse gamesindustrie Slack Groep

Eric Diepeveen (Stolen Couch Games), beheerder van de Dutch Games Industry Facebook pagina nodigt developers uit om met elkaar te praten over uiteenlopende onderwerpen in de speciaal daarvoor opgerichte Slack-groep. Hij zegt: “Er zijn erg veel kanalen waar developers met elkaar communiceren. Zo zijn er skype groepen, mailing lists, Reddits, meet-ups etc. De Dutch Games Industry Slack groep biedt één plek waar developers elkaar kunnen ontmoeten en informatie kunnen delen. Abonneer je enkel op onderwerpen die jij boeiend vindt en negeer de rest. Leer andere devs kennen en stuur direct messages, share files of toon je werk.” Meld je aan via deze link.

Trailers

Ronimo Games onthult de derde factie in Swords & Soldiers II.

Gentlemen… start your engine!

Unreal Engine 4 is gratis te gebruiken voor iedereen. Epic verwacht wel vijf procent van de omzet voor het gebruik van de Engine. Ben je nu nog een Unity-gebruiker, maar wil je wel eens weten hoe dat nou eigenlijk zit met Unreal? Check deze handige link.

Unity 5 is nu officieel uit. De engine is gratis te gebruiken, pas bij de officiële release moet de portemonnee getrokken worden.

Source 2 van Valve is uit en ook deze is gratis te gebruiken voor developers. Business model erachter is nog niet helemaal duidelijk, maar ook hier is een afrekening aan het eind van het ontwikkeltraject te verwachten.

En dan nog even dit:

Bounden verzilvert alvast één van de vele nominaties die het de afgelopen weken verzamelde. In de categorie Excellence in Innovation won de dansgame een International Mobile Game Award. De game Vainglory van Super Evil Megacorp (van onder andere de Nederlander Tommy Krul die als ‘scarf guy’ heel even trending was tijdens de Apple keynote) won twee awards, te weten People’s Choice en Best Technical Achievement.

Het programma van DSSH conference is bekend. Het congres is op 18 maart in het Medisch Centrum in Alkmaar.

Uit Nu!

BlastBall Max van Monkube op iOS geeft puzzelaars voorlopig weer even genoeg te doen.

Proun+ van Joost van Dongen en Engine Software is nu te downloaden uit de 3DS eshop. Racen in stereoscopisch 3D.

Mr Pogo van Ultimo Games stuitert nu rond op Android apparaten.

Kenney Vleugels heeft Kenney Studio uitgebracht waarin je al die handige (gratis te downloaden) assets van hem eindeloos kan aanpassen. Koop ‘m hier.

Screen Shot 2015-03-06 at 12.41.58

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.