Nieuws
Now Reading
Achtergrond • Publisher Soedesco: “Indie games in een doosje in de winkel, dat is onze kracht”
0

Achtergrond • Publisher Soedesco: “Indie games in een doosje in de winkel, dat is onze kracht”

by Alessandra van Otterlo8 januari, 2015

Op het Holland Paviljoen op de Gamescom was daar ineens Nederlandse uitgever Soedesco. Een paar maanden later op Game Connection sprak Control met Hans van Brakel, product manager bij Soedesco, om te horen wat Soedesco nu precies is en doet.

Allereerst blijkt dat Soedesco helemaal niet zo nieuw is, maar al een tijdje bestaat. Het is een zusterbedrijf van Nederlandse distributeur Global Distributie en hield zich voorheen bezig met distributie van game-accessoires, al dan niet gecombineerd met games. Publishing is slechts een volgende stap.

Hoewel het geen rookies zijn viel er toch het een en ander te leren. Van Brakel: “Met publishing zit je vroeger in het traject dan bij distributie en we zijn druk bezig de juiste contacten met platformhouders te leggen. Het verkrijgen van een publishing license bij Sony ging vrij snel. Bij Nintendo rollen we er vanwege ons trackrecord ook makkelijk doorheen, maar je moet wel voor ieder platform apart aanvragen en dat vergt tijd. Microsoft was het moeilijkst en meest tijdrovend.”

Het aanvragen van deze licenties betekent niet dat Soedesco alleen consolegames uitgeeft. Van Brakel: “We staan open voor alles, maar indie developers de mogelijkheid bieden om hun game in boxed versie uit te geven is iets waar we redelijk uniek in zijn.” Dat is niet de enige toegevoegde waarde die Van Brakel ziet in het in de arm nemen van een publisher: “Soedesco neemt developers een hoop werk uit handen. Zij kunnen zich focussen op het maken van de games. Wij helpen bij het verkrijgen van features, aanvragen van ratings, maar kunnen ook de volledige PR en marketing doen. Het is maar net waar de behoefte van de developer ligt. Samen kijken we wie wat doet en hoe we een game tot succes kunnen maken.”

portfolio soedesco

Eerlijkheid en transparantie is belangrijk binnen dit proces. Wanneer verwachtingen van een developer niet reëel zijn zal Soedesco dat vertellen en ze verwachten die openheid ook van developers waar ze mee werken: “Als je een geplande releasedatum niet haalt meld het, zodat we hier iets mee doen. Als dingen in het honderd lopen schaadt een developer niet alleen zichzelf, maar ook ons.”

Soedesco is niet alleen geïnteresseerd in games die helemaal af zijn. Er is in sommige gevallen zelfs budget voor development. Van Brakel hierover: “Er zijn geen miljoenen beschikbaar en het is niet iets wat we standaard doen, maar wanneer een game voor 80 procent af is en een laatste financiële push nodig heeft dan is dat zeker bespreekbaar. Maar welke afspraken we ook maken, het IP blijft altijd van de developer. Dat is iets wat voor veel makers belangrijk is en dat respecteren we.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).