Control
Now Reading
Control Industry Award • Nominatie: Bounden van Game Oven
0

Control Industry Award • Nominatie: Bounden van Game Oven

by Matthijs Dierckx14 november, 2014

[well]

Control Industry Award 2014

De winnaars van de Dutch Game Awards worden gekozen door een vakjury (bekijk hier de nominaties), de winnaar van de Zwarte Uil, de overall prijs voor Beste Game van Nederland, de Control Industry Award, die wordt aangewezen door de lezers van Control. In de nieuwsbrief aanstaande vrijdag staat hoe jij je stem kunt uitbrengen. Nog niet geabonneerd op de nieuwsbrief? Klik hier.[/well]

Weinig developers zijn zo goed in staat out of the box te denken als Game Oven. Het levert zeer ongewone en inspirerende games op.

Bounden • Game Oven • iOS / Android • mei 2014

Game Ovens debuut (en hit-)game Fingle leunde op het idee dat bewegende beelden op een tablet mensen kunnen dwingen elkaar aan te raken op een soms nogal ongemakkelijke manier. Bounden gaat nog een paar stappen verder. Een telefoon is kennelijk in staat mensen in een reeks houdingen te dwingen die — wanneer ze in een serie worden uitgevoerd — zowaar een dans vormen.

Designer Adriaan de Jongh vertelt over het proces van concept naar de ballet game die Bounden uiteindelijk is geworden: “Voor Bounden zijn meerdere prototypes gebouwd om te kijken of wij mensen vloeiende bewegingen konden laten maken. Toen dat eenmaal — bij het vijfde prototype — redelijk vorm begon te krijgen werd het duidelijk dat het niet alleen de mechanics waren die de spelers kon helpen met het maken van vloeiende bewegingen. Als de ringen in de dans geen logische volgorde hadden zou de beweging óók houterig worden. De bewegingen waar wij oorspronkelijk zelf mee kwamen waren vooral van oost naar west, of samen een rondje draaien. Die waren wel leuk, maar niet meer na vijf keer.“

“Dat was het moment dat we besloten een dansspecialist te vragen ons te helpen. Het was niet veel later dat we simpelweg Het Nationale Ballet belden en ik met iemand van hun marketing afdeling koffie dronk in een café in Amsterdam. Ze was enthousiast, had het er intern al over gehad met wat mensen, en zou mij een week later al introduceren aan hun financieel directeur en de choreograaf die ons later zou helpen met het maken van de dansen, Ernst Meisner.“

De Pitch

“Mijn pitch naar Het Nationale Ballet begon met een korte uitleg van de soort games die we eerder hadden gemaakt en het verhaal van mijn prototypes. De volgende argumenten hebben naar mijn inzicht de mensen hogerop in Het Nationale Ballet overtuigd:

de game heeft de potentie om een doelgroep aanspreken die voorheen nog niet geïnteresseerd was in ballet.

het geeft Het Nationale Ballet en ballet (een zeer oud en traditionele dansstijl) toch nog een eigentijds karakter.

Het Nationale Ballet kan in dit project laten zien hoe goed ze zijn in het maken van choreografie.

de game en de choreografie kunnen worden ingezet bij hun eigen shows, maar er kunnen ook liveshows worden gegeven op andere plekken: bijvoorbeeld in de Apple Store op het Leidseplein.“

“Nadat Het Nationale Ballet had aangegeven te willen meedoen zijn wij als een malle de Gamefonds-aanvraag gaan schrijven. De aanvraag bevatte onder anderen de motivatie van de choreograaf en een brief van de financieel directeur van HNB. Naar ons idee zou dit project nooit zijn goedgekeurd zonder deze samenwerking. Daarnaast zouden wij, zélfs met deze samenwerking, niet in staat zijn om het project zelf te bekostigen, en zou het nooit zijn doorgegaan zonder de €35.000 die wij kregen van het Gamefonds.“

Ballet?

“Ons wordt vaak gevraagd hoeveel ballet er nou echt in Bounden zit. We wisten altijd al dat Bounden grotendeels zijn eigen dansstijl zou creëren, maar dat het geïnspireerd zou zijn op ballet werd pas zeker met de samenwerking. Bounden werkt met een telefoon en wij hebben daardoor slechts zekerheid over de rotatie van de armen – niet over de houding van de rest van het lichaam. Gezien ballet uit een honderdtal traditionele bewegingen bestaat die allemaal stuk voor stuk veel verder gaan dan het draaien van je armen had de game nooit de potentie om de daadwerkelijke ballet bewegingen te bevatten: op het niveau van Het Nationale Ballet is de beweging van elk spiertje in je lichaam belangrijk. Hierom hebben wij, maar ook de choreograaf, ballet altijd als inspiratie gezien in plaats van het doel.“

“Dat sluit niet uit dat je met Bounden niet in de balletsfeer kan komen: als je je best doet om elegant te bewegen word je, in combinatie met de prachtige muziek van Bart Delissen en de vormgeving van de werelden, zo omgetoverd tot een ballerina.“


Bekijk alle nominaties >>

About The Author
Matthijs Dierckx
Journalist. Gepubliceerd in oa. Volkskrant, FD, FEM Business, De Pers, Groene Amsterdammer • Oprichter CONTROL • Voormalig hoofdredacteur PlayNation, FilmValley, NetGeneration, Computer Trade Weekly