Nieuws
Now Reading
Interview • Het smakelijke recept van Guns, Gore and Cannoli van Crazy Monkey Studios
0

Interview • Het smakelijke recept van Guns, Gore and Cannoli van Crazy Monkey Studios

by Wesley Akkerman21 augustus, 2014

Stel je eens de combinatie van The Godfather, Metal Slug en The Night of the Living Dead voor. Dan heb je een goed beeld van Crazy Monkey’s Guns, Gore and Cannoli: een snel en explosief spel waarin maffiosi het opnemen tegen zombies. En dat allemaal in de handgetekende grafische stijl. Gooi er ook nog een flinke dosis humor bij en voila: de setting is compleet.

In de korte animatiefilm uit 2004 van het Vlaamse duo de Claeysbrothers zien we Noord-Amerika in de jaren ’20, inclusief Amerikaanse maffiabazen met een Italiaans accent en twee van die domme krachten die al zijn klussen voor hem klaren. Eén van die klussen betreft het terughalen van een lading whisky die ergens verloren is gegaan. Maar er blijkt wat met die whisky aan de hand te zijn, want het doet vreemde dingen met de mensen die het drinken. In de short zien we hoe een ietwat hoog pratende Italiaan met een klein Amerikaans accent, genaamd Luigi, verandert in… een zombie.

Deze korte film was het afstudeerproject van de gebroeders Claeys, Benjamin en Matthias. Maar hun werkt dient ook als basis voor het spel Guns, Gore & Cannoli van de Belgische studio Crazy Monkey Studios, bestaande uit Steven Verbeek en Paul Rozie. De vier heren hebben al eens in het verleden samengewerkt aan enkele gameprojecten en slaan opnieuw de handen ineen om een mix van de sfeer uit de jaren twintig, maffiabazen, zombies en een flinke dosis humor te verenigen in hun nieuwe game, die in elk geval moet uitkomen op PlayStation 4 en Xbox One.

Gangster vs Zombies

“In feite is het idee om van de korte film een game te maken ontstaan bij het opkomen van de indie-markt”, legt Verbeek uit.  “Eenvoudigere old-school 2D-spellen zijn weer hip en het leek ons een geweldig idee de tekenstijl en animatietechnieken uit de animatiefilm rechtstreeks in een spel te gieten.”  Het concept is in dat proces hetzelfde gebleven, namelijk gangster versus zombies. Zowel old-school 2D-spellen, waarin veel geschoten wordt, en zombies zijn twee populaire basiselementen waar veel indie-spellen zich wereldwijd aan wagen.

harbour3

Hoe onderscheidt deze game zich? “Het verschil is dat Guns Gore & Cannoli niet enkel een zombie-game is maar ook afspeelt in een maffia-epos. De speler moet niet uit de stad vol zombies zien te geraken, maar moet juist in de stad komen en zich een weg door de zombies heen vechten om zo een maffiacomplot te ontrafelen en andere gangsters uit te schakelen.” Ook grafische is de game behoorlijk anders dan ‘de rest’. “Onze tekenstijl wordt niet vaak gebruikt in games en deed het erg goed in de recensies van de animatiefilm. De stijl is dus een bewuste keuze geweest.”

Naast komische representaties van die mafiosi en zombies, heeft de game ook een realistische geschiedenisinsteek – alhoewel het is aangepast om binnen de humor van de game te passen. Een duister stukje Amerikaanse geschiedenis staat namelijk aan de basis van zowel de film als de game: de ‘Chemist’s war of Prohibition’. “Tijdens de jaren 20 heeft de Amerikaanse overheid geëxperimenteerd met het vergiftigen van ingrediënten die gebruikt werden bij het stoken van illegale alcohol.” De vraag van de Claeysbrothers was: wat als dat gif mensen in zombies verandert?

Metal Slug

Qua games dient een oudgediende zich als als inspiratiebron: Metal Slug. “Metal Slug was vroeger altijd de game die iedereen wilde spelen. Het is dan ook een echte classic”, zegt Verbeek. “Wat ons in Metal Slug aansprak, was het contrast tussen de zeer gewelddadige gameplay enerzijds en de cartoonstijl van de figuurtjes anderzijds. De vijanden gedragen zich vaak zeer grappig, ook buiten de gevechten. Dat geeft zelfs de eenvoudigste vijand veel karakter. Metal Slug is dus niet enkel leuk om te spelen maar ook om te zien. Dat is wat wij ook willen nastreven met Guns, Gore & Cannoli.”

Op dit moment is de game al een eind in ontwikkeling, maar een harde releasedatum (anders dan ‘hopelijk eind dit jaar’) heeft de studio nog niet. De game is al ruim drie jaar in ontwikkeling en volgens Verbeek is er nog zat werk aan de winkel. “Neem bijvoorbeeld de voice acting, cut scenes, level design en niet te vergeten als die platformspecifieke technische vereisten.” Het idee is om het spel op PlayStation 4, Xbox One, pc en Wii U uit te brengen. Claeysbrothers zorgt voor de graphics, animaties en design. De technische ontwikkeling gebeurt volledig door Crazy Monkey Studios.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.