Nieuws
Now Reading
Interview • Oliver Kern: “TinyLoot is player acquisition met het hart op de goede plek”
0

Interview • Oliver Kern: “TinyLoot is player acquisition met het hart op de goede plek”

by Eric Bartelson15 augustus, 2014

Micha van der Meer en Oliver Kern, tweederde van startup TinyLoot, zitten er ontspannen bij. Hun nieuwe Player Acquisition initiatief is onlangs van start gegaan met een softlaunch op Android in Nederland en de eerste resultaten zijn bevredigend. “We maken vast vijanden bij de traditionele grote partijen in dit segment”, zegt Kern met een glimlach die verraadt dat hij zich daar niet zo druk om maakt.

TinyLoot werkt als volgt: Developers van free to play games betalen spelers voor de tijd dat ze de game installeren en spelen. Ze betalen 20 cent per 10 minuten met een maximum aan 100 minuten, dus 2 euro. Na die 100 minuten krijgt de speler niet meer betaald, maar de hoop is dat ze dan blijven hangen omdat ze gegrepen zijn door de game. Voordeel voor de developer is dat ze betalen voor daadwerkelijke speeltijd en niet alleen voor installs zoals bij veel andere player acquisition bedrijven. Voordeel voor de speler is dat ze geld krijgen voor hun tijd. Nu is het niet veel, maar uit de eerste test blijkt dat de beloning -hoe bescheiden dan ook- werkt.

Tijd voor verandering

Precies een jaar geleden na Gamescom zaten Van der Meer en Kern in de trein terug naar Nederland. Ze raakten aan de praat over de moeilijke markt van free to play games. Van der Meer: “Voor developers is het al heel lastig om een game te maken die op een niet-vervelende manier geld uit het publiek trekt en dan komt daar ook nog eens bovenop dat ze de game aan de man moeten brengen.” Kern knikt en vult aan: “Als je als indie self publisht heb je alleen maar een feature van Apple of Google als tool om op te vallen, maar dat is na een week alweer weg. Bovendien heb je geen invloed op  zo’n feature. Dan rest alleen de wereld van user acquisition, maar die is niet heel transparant voor een developer. En we gaan de verkeerde kant op met Android bots die installs genereren enzo. Het was duidelijk dat er iets moet veranderen.”

Goedkope testers

“Een developer is best bereid om te betalen voor gebruikers”, zegt Kern. “Dat is nou eenmaal gangbaar in de free to play wereld.” Met het opzetten van het ‘engagement platform’  TinyLoot mikt het tweetal op een hogere retentie omdat gamers tijd investeren in de game. “En als spelers voor het eind van de 100 minuten ophoudt is de data die hun speelsessies genereren natuurlijk ook interessant voor developers.”

Kritiek dat TinyLoot in feite goedkope testers levert met dit syseem wijst Kern resoluut van de hand: “Spelers moeten ouder dan 17 jaar zijn en we zien nu dat we vooral spelers in de categorie 18 tot 24 hebben. Zij spelen heus niet om hun salaris aan te vullen. Het geld is misschien een prikkel maar zeker niet de hoofdreden dat ze spelen. Ze spelen omdat ze graag gamen.”

Luiheid van gebruikers

In het hele verhaal is nog niet duidelijk geworden wat TinyLoot nou verdient aan de transactie tussen developer en consument. “We mikken op de luiheid van de gebruiker”, zegt Kern. “Als spelers na een jaar hun geld niet opnemen van de Paypal account, vloeit het terug naar ons.” Kern en Van der Meer lachen om mijn ongelovige gezicht. “Denk aan waardebonnen, gift cards en coupons. Mensen kopen die ook en masse, maar ze worden lang niet allemaal gebruikt. Dat is pure winst voor de verkoper.”

Volgende stap voor TinyLoot is opschalen. Eerst Europa en later (of eerder als een klant daar om vraagt) Amerika. “Er komen een aantal zeer interessante titels aan”, zegt Van der Meer cryptisch. Kern knikt. “Het wordt een interessante tijd.”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.