Nieuws
Now Reading
Interview • MoofMoof Roll van Melkonian Games is de start van een grotere serie
0

Interview • MoofMoof Roll van Melkonian Games is de start van een grotere serie

by Wesley Akkerman11 augustus, 2014

Melkonian Games werkt op dit moment aan MoofMoof Roll, een endless runner met een draai – letterlijk. Dat maakt hem net weer even anders dan andere spellen in het overvolle genre. MoofMoof Roll is de eerste game van een grotere serie MoofMoof Adventure geheten. Maar die staat voorlopig in de koelkast.

Als de naam MoofMoof je iets zegt – maar je het niet helemaal kunt plaatsen – dan kan dat kloppen. Vorig jaar stond ontwikkelaar Melkonian Games namelijk op Gamescom met hun 3D adventure-platform game MoofMoof Adventure. In dat spel speel je met een wezentje, met het lichaam van een armadillo, de oren van een konijn en het gezicht van een eekhoorn, dat het universum beschermt, bestaande uit vijf elementen: water, vuur, wind, bliksem en aarde. Door die verschillende elementen in te zetten tijdens z’n avontuur, behoudt hij de balans in dat universum.

Maar dat avontuur wordt voorlopig in de koelkast gezet om ruimte vrij te maken voor een ander project van de developer. Op dit moment werkt de studio aan MoofMoof Roll, een free-to-play endless runner game voor iOS. In MoofMoof Roll ren je door een eindeloze tunnel vol obstakels, terwijl je muntjes verzamelt en ook die vijf elementaire krachten verzamelt om obstakels te overwinnen. Uiteraard compleet met niet te ontwijken, maar intuïtieve swipe controls.

Kern van de wereld

MoofMoof Roll wordt niet zomaar ingezet als snelle cash-in binnen een populair genre. En het vervangt ook MoofMoof Adventure niet. Er spelen wel twee andere gedachtes. “Via free-to-play wakkeren we spelers aan om een nieuw avontuur te beginnen, waarbij zij als MoofMoof een gevaarlijke reis afleggen naar de kern van een ondergrondse wereld. Wij bieden spelers een avontuur met een verhaal gevolgd door spannende parcours vol hindernissen.”, vertelt Justin van Luijk, producent bij Melkonian Games.

“Het is namelijk zo dat MoofMoof Roll als endless runner als promotiegame dient voor de adventure platform game. We hadden vorig jaar twee demo’s waaronder een adventure deel en een soort endless running minigame. Door veel leuke reacties op de minigame, hebben we besloten eerst voor een endless runner te gaan.” Roll dient dus als opmaat voor de serie, die zich heeft laten inspireren door games als Subway Surfers, Mario Kart 8 en Donkey Kong: Tropical Freeze.

unnamed

Maar hoe gaat MoofMoof Roll dat voor elkaar krijgen? Onderscheid is van levensbelang in een overvol genre als de endless runner, waat eigenlijk alles al gedaan lijkt te zijn – in elke vorm, met allerlei personages en minstens evenveel thema’s. Melkonian Games geeft aan de MoofMoof Roll zich onder andere onderscheid met z’n gameplay. De omgeving waar je in speelt is een lange tube, die je kunt draaien – zo ontwijk je obstakels, maar zo onstaan ook weer obstakels.

Is dat dan helemaal een nieuwe idee? Nee, een game die bij mij te binnen schiet is Greedy Dwarf, waar je met een dwerg in een mijnkarretje muntjes verzamelt in een grot in de vorm van een cilinder. MoofMoof Roll doet ongeveer hetzelfde, maar pakt die draai-mechanic anders aan: wanneer de speler de cilinder draait om lava op de grond te ontwijken – en dat lava dus ineens aan het plafond hangt – druipt het naar beneden en vormt het opeens een nieuw obstakel.

Power-ups

“Daarnaast kun je met het personage MoofMoof [de eerdergenoemde] power-elementen beheersen van vuur, water, wind, aarde en bliksem. Deze moet je tactisch toepassen op een bepaalde obstakel om je weg makkelijker vrij te maken. Het zijn power-ups, die je met het verzamelen van coins in ieder level, kan kopen of upgraden. Je kunt na enige tijd per upgrade van een power-element de elementen ook combineren om ze sterker te maken”, leggen de jongens van Melkonian Games uit.

Een ander onderscheid is de multiplayer. Je kunt vrienden of willekeurige spelers uitdagen voor een x aantal ingelegde coins. De multiplayer is asyschroon en dat betekent dat je niet tegelijkertijd op hetzelfde tijdstip speelt, maar verspreid is over bijvoorbeeld een dag. “De spelers spelen dan één level en aan het einde krijgen zij statisch te zien wie de challenge best uitgevoerd heeft.” Eigenlijk een soort van time trial met een veel hogere inleg en beloning dus.

In vergelijking met het concept van MoofMoof Adventures, wat nog de werktitel is, is dit natuurlijk hartstikke basaal. Roll heeft geen intrigerende puzzels of een donker verhaal, maar pakt wel de basis van die game: het tactisch inzetten van de juiste elementen op het juiste moment. En door zo bij de kern van het concept te blijven, kan dat nog wel eens goed uitpakken voor de ontwikkelaar. Wanneer de game uitkomt is nog niet bekend, wel dat-ie alleen voor iOS verschijnt. Bij succes worden andere platforms mogelijk later geïntroduceerd.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.