Nieuws
Now Reading
Uit Nu! • Man or Monster van Xform leert ons dat monsters ook gewoon hun werk doen
0

Uit Nu! • Man or Monster van Xform leert ons dat monsters ook gewoon hun werk doen

by Eric Bartelson30 mei, 2014

In de actierijke game Man or Monster leert developer Xform spelers een paar belangrijke lessen. Allereerst, wereldsteden zijn eigenlijk heel klein als je er hoog bovenuit torent als een angstaanjagend monster. Verder maakt de game ons pijnlijk duidelijk dat de mens helemaal niet goed is voorbereid op een mogelijke monster aanval. Maar bovenal leren we dat monsters net mensen zijn. Wat wij zien als een allesvernietigende aanval op de menselijkheid, zien de monsters gewoon als werk. Ja mensen, monsters moeten gewoon quota halen!

Na elk level, de eens zo trotse steden zijn gereduceerd tot rokende stapels bakstenen, loopt het monster terug naar kleedkamer. Hij is klaar voor vandaag, maar eerst bekijkt hij zijn score. Wat heeft hij verdiend vandaag? Ja ja, monsters hebben gewoon een baan met het slopen van steden. Daar krijgen ze voor betaald. Daarmee kunnen ze vrouwlief monster weer eens trakteren op een gezellig avondje uit. Waarschijnlijk vermaken ze zich met het kijken naar steden die in vlammen opgaan terwijl ze op spiesen geregen mensen warmen aan de vlammen. Beetje satésaus on the side.

Voor de duidelijkheid, bovenstaande gebeurt niet in het spel, dat speelt zich vooral af in mijn bovenkamer. Man or Monster doet dat met een mens. Je kan het ook gewoon spelen als een lekkere lompe smasher (Monster) of een strategische third person shooter (Man), dat doet de game ook goed. Speel ‘m hier. Of hier.

Xform bazen Pieterik van Albers tot Groesbeek gloeien van trots: “Zeker met de recente bioscoopfilm die we ter promotie voor onze game hebben uitgebracht, denken we dat we het Mens-tegen-Monster-genre volledig eigen hebben gemaakt. Verwacht binnenkort ook de roman en bumperstickers.”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.