Nieuws
Now Reading
Achtergrond • Slechts twee man werken aan de ambitieuze game Kyn
0

Achtergrond • Slechts twee man werken aan de ambitieuze game Kyn

by Eric Bartelson30 april, 2014

Opeens was daar de announcement trailer. In een minuut tijd werd de wereld van Kyn getoond met humor en een flair die deed denken aan een grote productie van een ervaren team. Dat van de grote productie klopt wel, maar het team blijkt te bestaan uit slechts twee man die voor het eerst gezamenlijk een game maken. Victor Legerstee en Cavit Ozturk noemen zichzelf Tangrin Entertainment en werken vanuit huis.

Legerstee en Ozturk kennen elkaar van een praktijkopleiding die beiden volgden. Legerstee had toen al HBO Grafimedia en Computer Graphics op TU Delft achter de rug. Ozturk had eerst een HBO studio Informatica afgerond en een tijdje bij Triangle Studios gewerkt. Na de opleiding kwamen ze allebei bij Fortis terecht. Legerstee: “Naast mijn vaste baan deed ik ook gamedevelopment en andere freelance klussen om ervaring op te doen en wat extra geld te verdienen. Drie jaar geleden ben ik met Tangrin en Kyn gestart en sindsdien wissel ik eigenlijk freelance werk af met werken aan Kyn. Cavit heeft nog een tijdje parttime gewerkt en sinds het einde van 2013 zitten we beiden fulltime op Kyn.”

Vanuit huis

Het tweetal bouwt de game samen. Alleen voor de muziek hebben ze de Engelsman Will Bedford ingehuurd. “Muziek is echt een vak apart.” Legerstee doet het technisch- en engine programmeren, art en graphics. level design en sound effects. Ozturk neemt het technische gedeelte in de levels voor zijn rekening, denk aan pathfinding, AI en quests.  Legerstee: “We werken allebei nog vanuit huis en dit gaat erg goed, maar als Kyn succesvol is, willen we in Utrecht verder gaan.”

Kyn 2

Hoe is Kyn het best te omschrijven? Legerstee legt uit: “Kyn is een mix van dingen die ik zelf erg leuk vind om te spelen. In de game bestuur je een groep warriors, ongeveer zoals je dat in een game als syndicate, Baldur’s Gate of een RTS zou doen. Het belangrijkste is de tactische real-time combat waarbij positionering en hoe je een gevecht aanpakt erg belangrijk is. De combat speelt een beetje als een tactische ARPG, sneller dan Baldur’s Gate, maar veel complexer en meer diepgang dan bijvoorbeeld in een Diablo of Torchlight zit. Er zit ook slow motion in waarmee je tijdelijk de game kan vertragen zodat je meer tijd hebt om cruciale handelingen uit te voeren. Je bent volledig vrij om je warriors te customizen met armor, weapons en stats/spells en wapens kan je kopen, maar ook zelf craften.”

Complexe AI

“De AI in Kyn is geavanceerd en kan meer dan je in veel AAA games ziet”, zegt Legerstee. “De AI kan bijvoorbeeld dynamisch complexe formaties vormen aan de hand van de speler posities, skills op elkaar afstemmen, ze hebben angsten/moraal, kunnen regroupen, flanken, cover gebruiken, tactische posities zoals ambushes en moeilijk bereikbare posities kiezen. De vijanden hebben ook hogere tactische doelen, zoals soms hebben ze als hoofddoel om een dorp aan te vallen of een route of dorpelingen te beschermen. Elk type vijand vertoont ander gedrag en hoe verder je in de game komt, hoe complexer dit gedrag wordt. We vinden het ook belangrijk dat de monsters en karakters in Kyn meer levend aanvoelen. Dus monsters hebben bijvoorbeeld ook burgers, kinderen, enzo die ze proberen te beschermen. Ze kunnen smeken voor hun leven, of je compleet negeren als je je niet vijandig opstelt.”

Kyn3

“Naast standaard skills die mana/spirit gebruiken hebben we ook feedskills. Dit zijn skills die een steen gebruiken die langzaam vult met een omgevingsfactor, als de steen vol is dan kan je de skill uitvoeren. Bijvoorbeeld, als je een firestone combineert met een feedskill, dan voedt de skill zich op vuur in de omgeving. Dit vuur kan van een fire skill komen die je zelf of de vijand gebruikt, maar ook van een kampvuur of fakkel in de buurt. Als de steen vol is kan je de feedskill eenmalig gebruiken en is de steen weer leeg. De feed skills zijn krachtiger dan normale spreuken en het is aan de speler om een combinatie van skills/stenen in een omgeving te gebruiken. Er zijn verschillende type stenen, sommige vullen zich elke keer als iets dood gaat, als je een geraakt wordt, maar ook aan de hand van beweging, of als er veel levende wezens in de buurt zijn. Sommige type stenen zijn moeilijk te vinden of zitten verstopt in puzzels”

Kyn kwam in no-time door Greenlight. Een release op Steam is dus verzekerd, maar de ambitie reikt verder: “Na de PC/Mac/Linux versie willen we als het goed gaat ook nog een Console port maken”, aldus Legerstee. “We willen Kyn het liefst ergens na de zomer afronden. Maar we zijn niet erg gericht op deadlines. Het is een grote game en we hebben zoiets van, we gaan door totdat we helemaal tevreden zijn. Hopelijk zijn we zo na de zomer wel zo’n beetje klaar.”

Legerstee: “Kyn draait om het dorp van de speler en je komt hier vaak terug en de samenstelling qua dorpelingen en verhaallijn in het dorp verandert afhankelijk van hoe de speler handelt in de wereld. Bijvoorbeeld, als je veel onschuldige monsters vermoord, reageren NPCs anders op je en ontwikkelt de verhaallijn zich anders. We hebben ook veel kleine scenario’s. Stel bijvoorbeeld je vindt een dode NPC naast een kar met een kist met goud. Je kan de NPC reviven en je kan de kist openen. Als je de persoon revived en je laat zijn kist met rust, dan heb je dus moreel iets goeds gedaan. Als je de persoon eerst revived maar daarna uit zijn kist steelt dan zal hij hierop reageren. Maar als je eerst de kist leegt en daarna revived dan weet de persoon niet dat je de kist hebt geopend en zal hij op zoek gaan naar een dader en mogelijk iemand beschuldigen die onschuldig is. Dit zorgt voor andere branches in de verhaallijn en we hebben veel van dit soort elementen in het verhaal waarvan de speler misschien niet direct door heeft dat zijn handelen de verhaallijn beïnvloedt.”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.