Nieuws
Now Reading
Column • Clones: een vijf-stappenplan — door Mr. Olivier Oosterbaan
0

Column • Clones: een vijf-stappenplan — door Mr. Olivier Oosterbaan

by Olivier Oosterbaan4 april, 2014

Games-advocaat Olivier Oosterbaan licht bekende en onbekende juridische vragen rondom games toe.

Cloning, het blijft leven. Of het nou is met Luftrausers, Scamperghost of Threes. Wanneer je game wordt gecloned dan heb je een goede en originele game gemaakt, maar het blijft als developer een gek soort compliment. En alles leuk en wel, maar wat doe je als het gebeurt? In de stijl van de vijf fasen van Kübler-Ross voor rouwverwerking het volgende vijf-stappenplan voor hoe om te gaan met clones.

Stap 1 – Ontkenning

“This can’t be happening!” Het is moeilijk om actief te zoeken naar clones, vaak gebruiken ze een hele andere titel of synoniemen of verschrijvingen (Floppy Turd) waarop het moeilijk zoeken is. Maar als je erachter komt zal je eerste reactie zijn: “Dit is niet waar!” Deze reactie zelf levert niets op, clones en rip-offs horen er vervelend genoeg bij. Maar maak er een vraag van (“is dit waar?”) en gebruik de ontkenningsfase om te kijken of er sprake is van een clone waar je auteursrechtelijk wat tegen kan doen. Is er sprake van inbreuk? In het kort: alleen het overnemen van gameplay elementen is meestal niet voldoende om inbreuk aan te nemen. Aan de andere kant is het maken van bijvoorbeeld 10 wijzigingen ook niet voldoende om geen inbreuk meer op te leveren. Daarna is het tijd voor stap 2.

Stap 2 – Boosheid

Boosheid levert (juridisch) weinig op, maar boosheid is wel fijn. Flink van leer trekken op Internet tegen de cloner kan opluchten. Maar gebruik vooral wat van die boosheid om te reflecteren op hoe boos je wilt zijn en wat je gaat doen in stap 3: onderhandelen of vechten.

Stap 3 – Onderhandelen en vechten

Onderhandelen en vechten. Of onderhandelen of vechten? Onderhandelen met jezelf (“zo erg is het niet”) of onderhandelen met de cloner? Meestal valt er weinig te onderhandelen met een cloner, want ja, anders zou deze de game niet hebben gecloned. En als je ze al vraagt om tekst en uitleg krijg je slappe antwoorden als: ‘acttuly we genrated our assets, Codes and all newly’. Niet erg waarschijnlijk. (En dan nog, ook een nieuw gecode game kan een clone zijn.)

Als je wil vechten zijn er een paar mogelijkheden. Denk na of je het belangrijk vind om ergens werk van te maken en waar je dan werk van wil maken. Als je 800 Flappy Bird clones hebt moet je kiezen. En ook als de cloner in het spreekwoordelijke China zit, of niet traceerbaar is, valt er helaas weinig te halen.

Het is makkelijker als je te maken hebt met een iOS of Android clone. Als je goede gronden hebt om aan te nemen dat de clone je copyright schendt dan is een app store copyright notice by Apple of Google snel ingediend. Je vindt de formulieren hier voor Apple, en hier voor Google. Het is in een half-uur ingevuld. Apple heeft haar procedure onlangs veranderd: in plaats van de app zelf te beoordelen sturen ze een mail naar de clone-developer met de developer van het origineel in kopie. Dit duurt tegenwoordig een week of twee. Tot nu toe heb ik nog nooit gezien dat de clone-developer reageert, en verwijdert deze zelf de app zonder iets te zeggen of Apple verwijdert uiteindelijk de app na een paar weken. Google beoordeelt de app zelf en verwijdert deze zonodig, tegenwoordig binnen twee tot vier weken. Zo krijg je in elk geval de clone verwijderd.

En ook als het niet gaat om een iOS of Android clone kan je vaak goede resultaten bereiken via de webhost of store. En niet elke cloner is ongrijpbaar of ongevoelig voor (juridische) druk, en met een goede “cease and desist” brief kan je ver komen.

O.k., boos geworden en al dan niet actie ondernomen. Wat nu? Tijd voor depressie.

Stap 4 – Depressie

Misschien komt dit al na ontkenning, of al na boosheid, maar op enig moment zal je denken dat het allemaal geen zin heeft. Waarom mooie games maken als er toch een crummy rip-off van wordt gemaakt. Zoals gezegd, clones horen er (helaas) bij en het bijbehorende gevoel van verslagenheid ook. Het is niet persoonlijk. Geef het tijd, maar dan door naar stap 5.

Stap 5 – Aanvaarding

Aanvaarding, het lucht op. Speel een potje Vlambeer Clone Tycoon, weet dat je beter bent en maak die originele, succesvolle, moeilijke, hyper, super-hyper, verslavende, sexy, of zachte game!

About The Author
Olivier Oosterbaan
Olivier Oosterbaan
Olivier Oosterbaan is gespecialiseerd games advocaat bij het kantoor Leopold Meijnen Oosterbaan advocaten. Hij werkt voor grote en kleinere partijen, in entertainment en toegepaste games.