Nieuws
Now Reading
Achtergrond • Nederlandse VR developers voorzichtig positief over de Facebook-Oculus deal
0

Achtergrond • Nederlandse VR developers voorzichtig positief over de Facebook-Oculus deal

by Eric Bartelson27 maart, 2014

Het grootste verhaal van gisteren (en de komende dagen) is ongetwijfeld de overname van Oculus VR door Facebook. Voor twee miljard dollar in contanten en aandelen lijft de social mediagigant de pionier in Virtual Reality in. De deal kwam voor de meesten als een complete verrassing. Wat moet Facebook nou in hemelsnaam met VR? Uit de verklaring van Facebook-baas Mark Zuckerberg kunnen we opmaken dat de VR tech in de toekomst veel breder ingezet gaat worden dan voor games alleen. Hoe denken Nederlandse developers die games maken voor de Oculus Rift over de deal?

Stabiel

Richard Stitselaar van Vertigo Games heeft in het gisteren verschenen World of Diving ondersteuning voor de Oculus Rift gebouwd. Hij was verrast over het nieuws: “Facebook is wel de laatste partij die je associeert met VR. Ik had eerder verwacht dat Microsoft of zelfs Google geld in Oculus zou steken. Maar ik vind het wel positief. Met zoveel kapitaal erachter is Oculus nu een stabieler bedrijf. De vraag is alleen hoe groot de bemoeienis van Facebook gaat worden.”

“Toen wij World of Diving lieten zien bij Oculus waren ze erg te spreken over het sociale aspect. Ze zijn zeer geïnteresseerd in multiplayer-ervaringen, dus in dat opzicht is de keuze voor Facebook wel logisch. Ik denk dat Oculus los gaat opereren en moet proberen een zo groot mogelijke user base op te bouwen. Met de tijd wordt de intergratie met Facebook wel duidelijk, maar vooralsnog gaan games de tech verkopen. Deze GDC was een keerpunt voor VR, nu Sony zich ook zo nadrukkelijk heeft gemeld met Morpheus. Er gaat nu zoveel geld in dat ik denk dat dit een grotere uptake krijgt dan 3D tv.”

Voordelen

Daniël Ernst, maker van Blocked In, één van de meest populaire Oculus demo’s is positief over de overname. “Het is niet erg indie van me, maar ik ben voor. Als Oculus het helemaal alleen had gekund, hadden ze het wel gedaan. Facebook begrijpt dat Oculus meer is en kan dan alleen maar een gamesmachine. De gamesindustrie is bij uitstek geschikt om te experimenteren en zal zeker een van de belangrijkste toepassers zijn van de de virtual reality techniek, maar toepassingen in de zorg, wetenschap of bouw zijn minstens zo belangrijk. VR kan een nieuw soort tv of mobiel zijn en zo moeten we het ook behandelen. Door de overname van Facebook heb ik er volste vertrouwen in dat de Oculus meer wordt dan een games peripheral alleen.”

“In één klap wordt de Oculus nu ook massaal serieus genomen door de algemene pers en niet-gamesbedrijven. Dat is een goede ontwikkeling. Gamers hebben vaak de neiging om zich dingen toe te eigenen. Zeker omdat deze groep (waaronder ik) de Oculus hebben ondersteund op Kickstarter. Maar ik hoop dat men begrijpt dat de Oculus dat overstijgt. Het kind dat nooit zijn speelgoed wil delen, speelt alleen. Daarnaast zijn er nog mee praktische voordelen. De kosten van de productiemodellen gaan omlaag. Ze hebben meer geld voor onderzoek, meer geld om projecten te ondersteunen. En Oculus heeft al passie getoond. Anders hadden ze helemaal niet ingezet op VR. Dus ze verdienen een zeker vertrouwen.”

Kritische geluiden

Laurens Bruins van Jaywalker Interactive is ontwikkelaar van Oculus-demo Blue Marble. Ook hij ziet wel het nut van toepassingen van VR buiten de gamesindustrie:  “Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van court side tickets bij basketbalwedstrijden en dergelijke. Zet een 360 graden camera neer en laat iedereen vanaf de bank de wedstrijd beleven alsof je ernaast zit. Facebook heeft natuurlijk de mogelijkheden en de funds om hier echt werk van te maken.”

Bruins snapt dat er kritische geluiden uit de Oculus community klinken, met als grootste component Notch die weigert Minecraft uit te brengen voor Oculus. “Het nadeel is dat het wel een beetje een pact met de duivel is natuurlijk”. zegt hij. “We vrezen voor doemscenario’s waarbij VR-koeien ons komen inviten voor Farmville of dat ik tijdens een NBA finale opeens een de vraag krijg of ik misschien wat virtuele melk wil ruilen voor aardbeien. Daar heeft natuurlijk niemand zin in. Daarnaast houdt Facebook alles bij wat je doet en ziet en in combinatie met VR wordt dat misschien wel erg eng.”

Virtuele winkel

Ernst ziet nog een andere beer op de weg: “Waar ik me wel zorgen overmaak is dat Facebook ervoor zorgt dat je vastzit aan een portal. Een soort van virtuele hub van waaruit je de apps moet opstarten. Zolang dat optioneel is kan het weinig kwaad, maar als het een OS wordt, kan het al veel zaken uitsluiten. Dat zou erg schadelijk zijn. Ik wil niet verplicht een virtuele winkel doorlopen om een game te kopen.”

Stitselaar ziet een Facebook integratie met virtual reality wel zitten: “Ik brainstorm nu even hardop, maar stel dat ze van je timeline een interactieve ervaring maken waar je doorheen kunt lopen of vliegen. Waar je even langs kunt gaan bij vrienden, beetje chatten, filmpjes kijken. Ja ik zie daar wel een toekomst in.”

Bruins: “Ik wil gamen in VR. Of Oculus, Sony, Microsoft of Valve dat biedt, is me om het even, maar het is wel heel irritant als we straks voor ieder apparaat een aparte VR bril moeten kopen.Het is in principe gewoon een beeldscherm met een vergrootglas erop, dus dat is nergens voor nodig. Aan de andere kant is concurrentie natuurlijk goed en wordt er nu vanuit alle kanten een heleboel geld tegenaan gegooid, wat de ontwikkeling van VR in zijn geheel ongetwijfeld ten goede komt.”

World of Diving – Vertigo Games

Blocked In – Daniël Ernst

Blue Marble – Jaywalkers Interactive

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.