Nieuws
Now Reading
Nieuws • Designers van ibb & obb en Ridiculous Fishing jammen 48 uur en maken racegame
0

Nieuws • Designers van ibb & obb en Ridiculous Fishing jammen 48 uur en maken racegame

by Eric Bartelson16 januari, 2014

Jan Willem Nijman van Vlambeer en Richard Boeser van Sparpweed zijn twee opmerkelijke gamedesigners. Beiden heel goed in wat ze doen, namelijk originele games maken die weten te verbazen en vermaken. Hun werkwijze is evenwel bijna tegenovergesteld. Nijman is een bubbelend vat vol ideeën. Hij maakt in een paar uur de ruwe schets van een game speelbaar in zijn favoriete tool GameMaker. Boeser is bedachtzaam. Hij kan eindeloos itereren, constant blijven pielen totdat elk minutieus detail klopt. Dat ze vorige week 48 uur bij elkaar kropen om gezamenlijk een game te maken, was dan ook een interessante propositie. Wat leverde de samenkomst van deze twee creatieveling op? Gisterenavond werd hun game gepresenteerd in een Utrechtse kroeg.

De game heet Navigator en lijkt in eerste instantie op een gestileerde F-Zero, de 1990 SNES klassieker van Nintendo. “Dat is ook niet zo gek”, lacht Jan Willem Nijman. “Ik wilde namelijk graag eens een echte arcade racer in GameMaker maken. Dit was de perfecte gelegenheid.” Het is moeilijk voor te stellen dat de game in slechts 48 uur is gemaakt. Het maakt een opvallend voltooide indruk. De actie loopt soepel, de omgevingen zijn in een consequente stijl minimalistisch mooi en er zijn maar liefst vier tracks. Nijman: “Richard is mijn favoriete Nederlandse gamedesigner, dus het was echt heel tof om met hem samen te werken. Het ging ook echt lekker.”

Richard Boeser schudt zijn hoofd in ongeloof als hij praat over de snelheid waarmee zijn jam-partner werkt: “Hij heeft zo’n controle over GameMaker, het is bij hem écht jammen, zoals je dat met muziekinstrumenten doet. Ik was daardoor gedwongen heel snel te werken, ik wilde niet de bottleneck zijn.” Voor de man die tijdens het development van ibb & obb een paar maanden kwijt was aan alleen al het bouwen van een tool waarmee hij de kleurenschema’s van de achtergronden kon aanpassen, was dat snelle schakelen wel een louterende ervaring: “Ik koos heel snel een kleurenschema van 16 kleuren en daar moest ik het mee doen. Alles is gebouwd met dat schema en zeker bij het character select screen zie ik nu dat sommige figuurtjes wegvallen tegen de achtergrond enzo. Ach dat heeft ook zijn charme.”

JW en Richard 3

Navigator is een racegame waarin het doel is om zoveel mogelijk liefde te winnen. Dat doe je door als eerste te finishen (dat levert 3 hartjes op) en je navigator aan boord te houden, want elk rondje dat hij/zij/het blijft zitten levert ook een hartje op. De navigator valt uit het voertuig na twee stevige aanrijdingen. Bij de eerste wordt de wagen een tijdje wit, als in die tijd nog eens gebotst wordt valt de navigator eruit. Je kan de navigator (of die van een tegenstander) de volgende ronde weer oppikken. Een potje bestaat uit races op vier verschillende tracks. De game is vooralsnog single player tegen bots. Nijman: “We hadden splitscreen draaien maar de camera deed wat raar, dus hebben we maar besloten te gaan voor de meest stabiele versie.” Wat gebeurt er verder met de game? Dat is nog even een geheim. In maart wordt duidelijk waarom Boeser en Nijman deze persoonlijke gamejam hebben gedaan. 

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.