Nieuws
Now Reading
Nieuws • Derde Nederlandse game-succes op Kickstarter: bord- en mobiel spel Ortus
0

Nieuws • Derde Nederlandse game-succes op Kickstarter: bord- en mobiel spel Ortus

by Matthijs Dierckx28 november, 2013

Ortus Arena is de derde Nederlandse geslaagde game op Kickstarter. Hoewel, de game is niet helemaal te vergelijken met de eerdere successen van Ronald Mannak en Ronimo Games. ‘Arena‘ is de digitale compagnon van het bordspel waar de crowdfund campagne eigenlijk om draaide. Control ondervroeg Joost Das van FableSmith, het bedrijf achter de game.

Over de game: kun je in een paar zinnen omschrijven wat Ortus voor een spel is?
Ortus is een snel tactisch spel voor twee spelers. Het bordspel speel je in ongeveer 30 minuten. Spelers controleren een kleine groep gespecialiseerde krijgers, elk gedisciplineerd in één van de vier elementen. De ongrijpbare Wind, de brute Aarde, het fatale Water en het spirituele Vuur. Aan de spelers om alle krachten en zwaktes van deze elementen te leren en te beheersen om als winnaar uit de bus te komen. Je kunt het spel zien als een soort dynamische puzzel, met een flinke thematische scheut Hero en Avatar, the Last Airbender.

Jullie maken naast een fysieke boardgame ook een mobiele versie. Wat is daar de gedachte achter? Is die vooral bedoeld als uitbreiding voor de mensen die het bordspel spelen of is de mobiele game ook als los project te beschouwen?
Ortus Arena, de digitale versie, kun je als een volledig los product zien. Het is identiek aan de bordspel-versie, maar kan een heel ander en groter publiek bereiken. Mensen die het bordspel al hebben, kunnen het met de App nog vaker spelen om meer te oefenen en nieuwe tactieken uit te proberen. Iedereen die geïnteresseerd is in Ortus, maar eerst willen snuffelen aan de nieuwe spelmechanismen kunnen dit zo gemakkelijk en goedkoop doen. En gamers die nooit bordspellen spelen, maar wel van tactische spellen houden hadden anders waarschijnlijk nooit van Ortus gehoord. Nu is die kans wat groter.”

“De meeste boardgame ports worden gemaakt voor spellen die al lang uit zijn en het goed hebben gedaan in de spellenwinkels. Wij hebben de gok genomen en zijn maanden voor de release al aan de digitale versie begonnen. Dat komt ook omdat het heel logische was om Ortus speelbaar te maken op de iPad, Android et cetera. Geen dobbelstenen of kaarten die het spelen van bordspellen op een iPad soms wat onnatuurlijk doen aanvoelen. Ortus is simpelweg een bord — arena — met 16 speelstukken — krijgers — en Energiepunten om je speelstukken te bewegen.”

Is dit de eerste keer dat jullie ook een digitale game maken, als FableSmith of als de personen die er aan werken?
“Voor mij is dit de eerste keer dat ik werk aan een digitale game. Ik doe FableSmith nog in m’n eentje, maar ik werk samen met de digitale jongens van Firebrush Studios. Zij hebben al meer ervaring met games.”

“Heel interessant om te zien wat de verschillen en overeenkomsten zijn met de wereld van fysieke spellen. Heel inspirerend ook om zo mijn horizon te verbreden.”

Over Kickstarter: zesduizend euro vroeg je, je hebt veel meer opgehaald. Wat was denk je de reden van het succes van de campagne?
“Het succes van een Kickstarter-campagne hangt af van 1001 variabelen. Contacten, previews, je filmpje, adverteren, social media gebruiken. Wat goed heeft geholpen was het aanbieden van de miniaturen-lijn. Veel gamers zijn dol op mini’s en hebben daar flink wat dollars voor over. Ook heeft Ortus veel goede previews gehad die zijn uitgekomen tijdens de campagne. Je zag een piek in interesse elke keer dat er een preview uit kwam.”

“Verder hebben we ook voor één dollar de Print and Play-versie aangeboden. Een manier om te laten zien dat we zelf in het spel geloofden en het graag wilden delen met iedereen. Die openheid is zeer gewaardeerd.”

Was het makkelijk om een Amerikaans bedrijf te vinden om mee samen te werken voor de Kickstarter, of hoe hebben jullie dat opgelost?
We hebben een bedrijfje gevonden in Amsterdam waarvan één van de mensen residentie heeft in de VS, plus een bankrekening. Zij hebben me heel goed geholpen. Dit komt ook omdat ze zelf gamers zijn en Ortus wilden zien slagen. Maar daar blijft het niet bij, in de nabije toekomst gaan we samen aan een groot nieuw project werken. Heb daar heel veel zin in!”

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.