Nieuws
Now Reading
Interview • Inspiratie voor Vlambeer Clone Tycoon kwam van “luie indies”
0

Interview • Inspiratie voor Vlambeer Clone Tycoon kwam van “luie indies”

by Matthijs Dierckx25 november, 2013

Het is u vast niet ontgaan, sinds vandaag kan én mag u Vlambeer games naar hartelust klonen. En wel dankzij dit leuke spelletje van webbouwer Martijn Frazer en award winning composer Rik Nieuwdorp. Control vroeg Frazer wat het duo in hemelsnaam bezielde een game-cloning-game te maken.

Hoeveel tijd heeft de ontwikkeling van Vlambeer Clone Tycoon gekost?

“Stiekem hadden we het concept van een “desktop sim” al een beetje bedacht na het zien van Indie Game: The Movie. Dat was in december of januari. We bedachten een game waarin je een indie dev bent die achter z’n computer zit en games maakt, maar in feite al z’n tijd weggooit aan surfen op het web en andere nutteloze zaken. Uiteindelijk hebben we die game niet gemaakt, omdat we niet echt een reden hadden om indies te kakken te zetten, haha.”

“Toen we in april de artikelen over de kloontoestanden van Ridiculous Fishing en Luftrauser lazen, ging er bij ons een lampje branden: cloners kunnen we immers wel legitiem neerzetten als prutsers! Vervolgens hebben we in een week of twee een werkend prototype in elkaar geflanst dat voor zeker 90% identiek is aan het eindresultaat. Dit hebben we toen ook aan JW en Rami (van Vlambeer) laten zien en die vonden het direct erg cool en wilden helpen het te lanceren. Daarna hebben we nog wat dagen her en der verspreid over de zomer gespendeerd aan het maken van een content generator voor de webartikelen en e-mails. Vooral Rik heeft daar veel teksten ingestopt, zodat de uitkomst zelfs voor ons onvoorspelbaar is.”

“De game is af sinds pak ‘m beet augustus, maar omdat Rami het heel druk had met overal naartoe gaan en van alles regelen, hebben we even gewacht tot hij er rustig voor kon zitten en er wat over wilde tweeten. We wisten dat hij het effectiever kon lanceren dan wij ooit voor elkaar zouden krijgen. En die tweet stuurde hij gisteren, waarna het web ontplofte.”

Had je in die tijd niet beter echt een kloon kunnen maken, hadden jullie er nog iets aan verdiend?

“Nee, we zijn niet zulke rotzakken. Bovendien maken we eigenlijk helemaal geen games, hahaha.”

Vlambeer heeft dus zijn zegen gegeven, wat was hun eerste reactie?

“Ze vonden het vanaf het allereerste idee gelijk ontzettend tof. Vooral JW vond het tof om Vlambeer helemaal de grond in te stampen, zelfs toen de game nog nauwelijks speelbaar was.”

Vlambeer Clone Tycoon

About The Author
Matthijs Dierckx
Journalist. Gepubliceerd in oa. Volkskrant, FD, FEM Business, De Pers, Groene Amsterdammer • Oprichter CONTROL • Voormalig hoofdredacteur PlayNation, FilmValley, NetGeneration, Computer Trade Weekly