Control
Now Reading
Countdown • Komende maandag sluit inschrijvingstermijn Dutch Game Awards 2013
1

Countdown • Komende maandag sluit inschrijvingstermijn Dutch Game Awards 2013

by Matthijs Dierckx10 september, 2013

Nog slechts zes dagen en dan sluit de inschrijvingstermijn voor de Dutch Game Awards 2013. De zesde editie belooft een spannende te worden: dankzij de nieuwe rubrieken maken meer games en projecten kans op een felbegeerde uil.

Inschrijven is kosteloos en is klaar in enkele minuten tijd. Genomineerde bedrijven krijgen een gratis ticket voor het Control Industry Dinner waar de prijzen worden uitgereikt. Plus — nog veel belangrijker — maken kans op dezelfde awards als eerder gewonnen door studio’s als Guerrilla, Vanguard, Ronimo, Vlambeer, Little Chicken en Ranj.

Voor de volledigheid, nogmaals alle informatie op een rij:

Alle games van Nederlandse bodem met een releasedatum tussen 2 september 2012 en 1 september 2013 maken kans op een Dutch Game Award. Althans, mits ze staan ingeschreven. Dat kan dus hier.

Inschrijven is mogelijk tot 16 september. Paar belangrijke punten en reminders:

Release date

We merken dat studio’s soms hun meest recente werk inschrijven en de games die vorig jaar september zijn uitgekomen helemaal vergeten. Niet doen dus. Check je portfolio verder dan drie maanden terug. Met release date bedoelen we overigens: het (semi-)publiekelijk beschikbaar komen. Dat zijn dus geen gesloten beta-fases of behind-closed-door demo’s — maar wel open beta’s, oplevering bij de opdrachtgever (indien van toepassing) en natuurlijk het beschikbaar komen in al dan digitale stores.

Drie categorieën

De studio die de game inschrijft geeft zelf aan voor welke categorieën het project in aanmerking wenst te komen, maximaal drie. Denk dus goed na wat de sterkste punten zijn van de game en vergeet daarbij niet te snel categorieën als Audio & Music en Best Art Direction.

Vier games

Per studio worden maximaal vier projecten in overweging genomen. Denk hierbij ook aan eventuele partners: als een studio al vier games heeft ingeschreven kunnen bijvoorbeeld componisten, opdrachtgevers of andere betrokkenen van diezelfde studio nog meer games inschrijven. Overigens is het sowieso de bedoeling dat de (leidende) studio de game inschrijft, maar het zeker niet verboden om als betrokkenen dat zelf te doen mocht de genoemde studio om welke reden daar geen zin in hebben.

Over het indienen

Beetje cliché, maar toch: we ontvangen meestal tussen de 100 en 150 aanmeldingen — dat is een enorm aantal en dat groeit nog elk jaar. Maak het de jury dus zo eenvoudig mogelijk. Gameplay filmpjes helpen hierbij enorm — maar ook video’s van specifieke onderdelen kunnen helpen bij een nominatie, denk aan Art Direction en Music & Audio. Houd in de toelichting geen reclame-praatje, maar probeer zo objectief mogelijk aan te geven waarom de game een nominatie verdient in de gekozen categorieën. Is je game online speelbaar — stuur dan ALTIJD een (werkende) link mee.

Nieuwe categorieën

Zoals we eerder al meldden introduceren we dit jaar een aantal nieuwe en gewijzigde rubrieken, de belangrijkste zijn Best Co-production en Best Technical Achievement.

Best Technical Achievement*
De meest indrukwekkende technische prestatie binnen de Nederlandse gamesindustrie. Denk hierbij aan performance, engines, ports en tools. LET OP: indien sprake is van een samenwerking dient de uitvoerende partij Nederlands te zijn.

Best Co-production*
Prijs voor zowel studio als opdrachtgever, publisher of partner voor een samenwerking waarbij de competenties van alle partijen optimaal zijn benut en het resultaat duidelijk meer is dan afgerond work-for-hire. Denk bijvoorbeeld aan een applied game waarbij een studio de ruimte heeft gekregen van de opdrachtgever om een bijzondere en effectieve game te ontwikkelen. Maar ook: technisch en artistiek sterke localisatie of het porten van een game dat verder gaat dan het simpel overzetten naar een ander platform.
LET OP: voor deze categorie hoeft slechts één van de partijen Nederlands te zijn.

Hieronder de rest van de categorieën:

Award categorieën Dutch Game Awards 2013

GAMES

1. Best PC/Console Game

Beste game die is uitgekomen voor de PC, Mac en/of consoles als de PlayStation 3, Xbox 360 en Wii U.

2. Best Serious Game

Beste serious of applied game, toegepaste game voor bijvoorbeeld zorg, onderwijs of logistiek.

3. Best Mobile Game*

Beste game uitgebracht voor smartphones, tablets en/of handheld consoles. Dus iPhone, iPad, Android-devices en Nintendo 3DS.

4. Best Browser Game*

Beste game die in een browserscherm draait, al dan niet gebruikmakend van plugins als Flash, Unity 3D en Shockwave.

5. Best Student Game

Beste game gemaakt door een team dat uitsluitend bestaat uit studenten aan een Nederlands opleidingsinstituut.

6. Control Industry Award

Beste overall game van Nederlandse bodem als gekozen door lezers van Control Magazine.

SKILLS

7. Best Art Direction*

Mooiste, meest originele of meest effectieve visual design in een game.

8. Best Entertainment Game Design*

Beste oorspronkelijke game design specifiek voor entertainment games.

9. Best Applied Game Design*

Beste oorspronkelijke game design specifiek voor applied games.

10. Best Technical Achievement*

De meest indrukwekkende technische prestatie binnen de Nederlandse gamesindustrie. Denk hierbij aan performance, engines, ports en tools. LET OP: indien sprake is van een samenwerking dient de uitvoerende partij Nederlands te zijn.

11. Best Music & Audio

Beste audio-geheel, de combinatie van sound effects en soundtrack.

12. Best Co-production*

Prijs voor zowel studio als opdrachtgever, publisher of partner voor een samenwerking waarbij de competenties van alle partijen optimaal zijn benut en het resultaat duidelijk meer is dan afgerond work-for-hire. Denk bijvoorbeeld aan een applied game waarbij een studio de ruimte heeft gekregen van de opdrachtgever om een bijzondere en effectieve game te ontwikkelen. Maar ook: technisch en artistiek sterke localisatie of het porten van een game dat verder gaat dan het simpel overzetten naar een ander platform. LET OP: voor deze categorie hoeft slechts één van de partijen Nederlands te zijn.

* nieuwe of gewijzigde categorie

De jury

Angie Smets
Executive Producer voor Killzone: Shadow Fall bij Guerrilla Games.

Dimme van der Hout
Oprichter en Creative Director van applied gamesstudio Monkeybizniz.

Michiel Verheijdt
Manager Core Games bij Sanoma, voormalig Intellectual Property Developer van Ubisoft, onder meer verantwoordelijk voor het Tom Clancy-IP.

Eric Bartelson
Mede-oprichter en hoofdredacteur van Control Magazine.

Yuen Yen Tsai
Bestuurslid Dutch Games Association en ‘game evangelist’ bij de Nederlandse overheid.

Jan Pieter van Seventer
Development Director Dutch Game Garden, voormalig studiohoofd W!Games (tegenwoordig Vanguard Games) en artist en designer bij Davilex Games.

Kijk voor meer informatie op www.dutchgameawards.nl

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.