Nieuws
Now Reading
Uit Nu! • De eerste game uit de serie die niet lanceert op de Xbox, Halo: Spartan Assault van Vanguard Games
0

Uit Nu! • De eerste game uit de serie die niet lanceert op de Xbox, Halo: Spartan Assault van Vanguard Games

by Eric Bartelson19 juli, 2013

Met Halo: Spartan Assault breekt Vanguard meerdere ‘wetten’ van het Halo-universum. Zo is het de eerste top down shooter in de serie en is het ook de eerste Halo-game die niet lanceert op de Xbox. Dat wil dus niet zeggen dat de game helemaal niet uitkomt op Microsofts console, maar vooralsnog is de game exclusief voor Windows 8 devices. De game is te spelen op smartphones, tablets en pc’s.

Spartan Assault speelt zich af tussen deel 3 en 4 boord van de UNSC Infinity. Daar spelen soldaten als training belangrijke veldslagen uit de Halo geschiedenis na in de simulator. Deze opzet gaf de studio de kans om de missies t beperken tot smakelijke hapklare brokken actie die ondanks de top down view opmerkelijk Halo aanvoelen.

In een interview met Control zegt Creative Director Martin de Ronde: “Het vangen van die ‘Spirit of Halo’ kostte de nodige aanpassingen. We konden absoluut niet de gameplay van Gatling Gears kopiëren. Zo had je in die game een praktisch ongelimiteerde hoeveelheid ammunitie, precies het tegenovergestelde van Halo. Daarin is juist een beperkte hoeveelheid ammo een core gameplay element, dat dwingt je vaak van wapens te wisselen.” Die verandering in gameplay vergde precisie in de besturing. ” We zijn maanden bezig geweest met het tweaken van de besturing”, zegt De Ronde. “Het was ongelooflijk lastig om die echt goed te krijgen, maar het is wel gelukt.”

Koop de game hier en lees het hele interview met Martin de Ronde in het komende Control Magazine.

Halo: Spartan Assault is ontwikkeld in Vanguards eigen Blue Engine, eerder al verantwoordelijk voor Gatling Gears en Greed Corp. Martin de Ronde: “Hij draait op de laatste versie van onze eigen Blue Engine. We werken wel met bestaande tools, maar om de performance op nieuwe platformen goed te krijgen, is een eigen engine een noodzaak.”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.