Nieuws
Now Reading
Nieuws • Nederlandse studio GamoVation hengelt naar een vette buit met Fish Always Online
1

Nieuws • Nederlandse studio GamoVation hengelt naar een vette buit met Fish Always Online

by Eric Bartelson13 mei, 2013

GamoVation bestaat drie jaar en heeft met de text based webgame creator MijnMaffia.nl ruim 2,5 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd. Toch zijn eigenaren Joppe Houpt en Daimy Stroeve niet erg bekend in de Nederlandse gamesindustrie. Wellicht dat Fish Always Online daar verandering in brengt. De eerste trailer geeft een idee wat FISHAO voor soort game is, over twee weken begint de closed Beta.

Fish Always Online is precies wat de titel belooft. Een social online visspel waarin spelers op hun eigen tempo de in totaal 151 verschillende soorten vissen kunnen vangen. Ondertussen is aan elke conventie in het genre gedacht en is het mogelijk om een eigen personage te creëren, beter materiaal en aas te verdienen, met elkaar te babbelen over de beste spots en technieken en ga zo maar door. “Er zijn een hoop visspellen op de markt hebben we gemerkt, maar wij denken wat nieuws te bieden.” Houpt somt op: “Real time multiplayer met wel 300 spelers tegelijk die rondlopen, vissen, mini games spelen en meedoen aan online toernooien. Er is een dag en nacht systeem, waarbij er ’s nachts andere soort vissen zijn te vangen en een weersysteem waarbij het bijvoorbeeld kan gaan sneeuwen of hard regenen. Verder hebben we ook een frisse eigen stijl die hopelijk veel mensen aanspreekt.” Na de klik de trailer en meer over de ontwikkeling van de game.

Official Trailer FISHAO® from Joppe Houpt on Vimeo.

Toen de eerste maffia games op Facebook populair werden (en voordat er allerlei regels golden voor het ronselen van nieuwe spelers onder vrienden), zagen de twee handige studenten een opening voor een game bouwer. Dat werd dus MijnMaffia.nl. “Mensen willen graag zelf een spel maken waarbij ze dus ook zelf de spelregels verzinnen”, zegt Joppe Houpt. “Wij boden ze die kans door gebruikers in staat te stellen een eigen spel te registreren en te customizen. Door zelf combinaties te maken van bestaande spelelementen wordt elk spel uniek.”

Hoogtijdagen

Vervolgens zorgen de gamemasters zelf voor promotie van hun game en trekken zo nieuwe spelers naar binnen. Tegenwoordig loggen gemiddeld 80.000 spelers per dag in als gamemaster of als speler uit twaalf verschillende landen. In totaal hebben 2,5 miljoen mensen zich ooit geregistreerd bij het MijnMaffia netwerk. In de hoogtijdagen was dat goed voor meer dan 200.000 spelers die dagelijks inlogden. Nu loopt dat aantal al een tijdje gestaag terug. Houpt weet wel hoe dat komt: “Mensen verlangen tegenwoordig wat meer van een online spel.” Vandaar dat het tweetal nu al ruim twee jaar werkt aan een opvolger.

Oekraïne

Het tweetal heeft FISHAO helemaal uitgewerkt in eindeloze spreadsheets. Wanneer en waar hapt welke vis in welk aas, is een meerregelige wiskundige formule. “We waren al begonnen om de game zelf te bouwen in html5 maar we liepen al snel tegen perfomance issues aan. Helaas…”, zegt Houpt schouderophalend. Ze vonden uiteindelijk een Oekraïense megadeveloper met meer dan 500 man personeel met verschillende kantoren waaronder ook één in Duitsland bereid het ontwikkelwerk te doen en voor 20 procent de ontwikkelkosten te dragen, in ruil voor 20 procent aandeel in het spel. Zeven man werken aan FISHAO.

Fishcoins

De game is nu bijna in beta. Binnen twee weken worden de eerste betakeys verspreid via verschillende portals. Dan zal blijken hoe stabiel de game is en of de hele shop erachter goed werkt. Niet onbelangrijk voor een game als dit. “Ik stoor me altijd als Free to Play games me dwingen geld uit te geven om mee te komen. Daarom zijn wij wel vrijgevig in wat een niet-betalende speler krijgt”, aldus Houpt. Maar er is natuurlijk altijd dat ene object dat een fanatieke speler kan kopen als hij wil opvallen. “Bij ons is dat onder andere een speciale limited edition hengel voor 50 Fishcoins, ongeveer 20 Euro.”

Jonathan van den Wijngaarden tekent voor de soundtrack bij het vissen. Hij heeft in totaal 25 minuten muziek gecomponeerd en tientallen sound effecten.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.