Nieuws
Now Reading
Nieuws • TU Delft-studenten presenteren drie serious games
1

Nieuws • TU Delft-studenten presenteren drie serious games

by Matthijs Dierckx23 januari, 2013

Studenten van de TU Delft presenteerden onlangs drie serious game projecten die ze hebben ontwikkeld voor opdrachtgevers. Dat leverde games op voor een bibliotheek, een PABO en een fabrikant van stormbestendige paraplu’s.

De beschrijvingen komen uit het persbericht van de TU.

P1140514

DOKJay

De Delftse bibliotheek DOK wil meer jongeren trekken en betrekken bij de bibliotheek. Om dit te bereiken ontwikkelden de TU Delft studenten in opdracht van Doklab de game ‘DOKJayMS Surface Table’. Jongeren lossen hierin puzzels op over muziek en leren al doende meer over de componist en de bands. Ook kunnen ze zelf muziek componeren. Er is een leuke stimulus in het programma ingebouwd; hoe meer puzzels zijn opgelost, hoe meer instrumenten en mogelijkheden ze krijgen bij de eigen compositie. Doordat de jongeren zichzelf identificeren met hun bibliotheekpasje, kunnen ze steeds weer verder met waar ze in de game waren gebleven.

20130114_162433

Kleurenzee

Voor Instituut Theo Thijssen (de Utrechtse PABO) werd ‘Kleurenzee’ ontworpen, een kleurrijke handschriftgame voor op de tablet of smartphone, bestemd voor kinderen van 5 tot 7 jaar. Hiermee kunnen kinderen op een stimulerende manier hun technische schrijfvaardigheid verbeteren.  In een grote oceaan heeft een jaloerse grijze haai alle kleuren van de vissen gestolen. Zonder kleur zijn de vissen bang en verstoppen zich, maar ze kunnen geholpen worden. Door de verstopte vissen op te zoeken, op de vis te klikken en een goede letter te schrijven komt er één kleur terug. De geschreven letter wordt nagekeken op vorm en schrijfrichting, zonder de hulp van een docent. Na zeven correcte letters geschreven te hebben is de vis weer compleet gekleurd.

Helaas ontbreekt de beschrijving van de paraplu-game volledig. Zodra de TU die heeft geleverd zullen we dit artikeltje updaten.

Ook aandacht voor uw studentenprojecten? Stuur een mail naar redactie@control-online.nl met een (korte) beschrijving per project, beeld en bij voorkeur een link naar een Youtube of Vimeo-video.

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.