Nieuws
Now Reading
[Gamelab Barcelona 2012] Phil Fish heeft er weer eens geen zin in
0

[Gamelab Barcelona 2012] Phil Fish heeft er weer eens geen zin in

by Alessandra van Otterlo30 juni, 2012

Dit had een stukje moeten zijn over de lezing van Phil Fish over slechte interfaces, maar daar wil Fish het eigenlijk helemaal niet over hebben. Alles wat hij met de wereld wil delen over interfaces zit verwerkt in Fez. De titel voor de sessie, Bad Interfaces, heeft Fish naar eigen zeggen gewoon maar verzonnen, omdat de organisatie iets wilde hebben. Hij heeft wel een reden om de lezing te houden “Zo kom je nog eens ergens.”

Geen interfaces dus, maar wat dan wel? Eigenlijk niet heel veel. Het gaat over Fez, maar een post-mortem kun je het niet noemen. Fish vertelt dat hij achteraf gezien zijn game liever op Steam had uitgebracht en hij heeft flink wat te klagen over Microsoft (Fez verscheen alleen nog op Xbox Live Arcade). Zo moet je als developer betalen voor QA en dan blijkt na release de game nog steeds bugs te bevatten. Vervolgens moeten er patches komen en alleen de eerste patch is gratis.

Die eerste patch voor Fez bevatte een fout. Bij een klein deel van de spelers werden save games gewist. Voor de tweede patch moest er 40.000 dollar worden betaald. Ook het feit dat hij niet de prijs en releasedate mocht bepalen vindt Fish vervelend. Steam doet het in de ogen van de eigenzinnige ontwikkelaar een stuk beter. Daar heb je volledige vrijheid en mag je na release zelfs wijzigingen in je game aanbrengen.

Het verhaal van Fish is doorspekt met een overvloed aan ‘fucks’. Hij heeft geen slides, geen beelden en de Engelse woordgrapjes die hij maakt verhaspelt hij zelf of gaan verloren in de vertaling. Het applaus aan het einde van de sessie is dan ook heel matig. Gelukkig, Fish is klaar. Nu kan hij zich bezig gaan houden met dingen waar hij wel goed in is, zoals het maken van games.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).