Nieuws
Now Reading
[GDC2012] My game is a hit… Now what do I do?
0

[GDC2012] My game is a hit… Now what do I do?

by Alessandra van Otterlo6 maart, 2012

Het scoren van een hit in de App Store is niet voor iedereen weggelegd, maar als je eenmaal een hit hebt, wat dan? Chris Williams, VP of Games bij Playfirst legt aan de hand van zijn ervaring met de iOS-versie van Diner Dash uit hoe je succes kunt laten voortduren. “Want je moment van succes duurt niet lang”, zegt Williams. “De volgende hit ligt alweer op de loer.”

Een goed scorende game geeft je iets heel waardevols: gebruikers. Deze gebruikers ben je echter zo weer kwijt als je ze verwaarloost. Om ze te behouden moet je ze niet alleen nieuwe content geven. Je moet ze ook informeren. Laat ze weten dat je je game steeds beter blijft maken en communiceer ook duidelijk dat deze verbeteringen niet lang op zich laten wachten. “Wanneer je na de launch van je game pas begint te denken over updates ben je te laat” aldus Williams. “Op het moment van uitbrengen van je game moet je eerste update al klaar zijn.”


Nieuwe content biedt ook mogelijkheden om omzet te genereren. In Diner Dash worden er steeds nieuwe venues toegevoegd. Deze venues kun je per stuk verkopen, maar je kunt ook een aantal venues bundelen en dan met korting aanbieden. Daarnaast kan het toevoegen van betaalde boosts of upgrades ook lucratief zijn. Playfirst haalt inmiddels 80 procent van de omzet uit zogenaamde in app purchases.

Snel reageren

Content alleen is echter niet voldoende. Je moet ook een directe lijn hebben met de gebruikers. “Kom erachter wat ze vinden door middel van focus test en enquetes. Zie er op toe dat je customer support snel reageert op vragen en opmerkingen van de gebruikers. En als je de mogelijkheid hebt is een goed beheerde community helemaal een aanvulling.”

Verliezen

Ondanks alle goede zorgen en nieuwe content zul je toch gebruikers verliezen. Zorg er dan voor dat je die spelers ‘verliest’ aan een van je andere games. Heb je zelf geen grote portfolio, ga dan samenwerkingen aan met andere bedrijven, zodat je gezamenlijk genoeg aanbod hebt.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).