Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Helpt crowdfunding ook Nederlandse developer Sticky Factory?
0

[Nieuws] Helpt crowdfunding ook Nederlandse developer Sticky Factory?

by Eric Bartelson17 februari, 2012

Terwijl de teller van het Kickstarter-project van Double Fine inmiddels bijna op twee miljoen dollar staat, probeert Nederlandse studio Sticky Factory op dezelfde manier geld in te zamelen. De game Perfect-Earth staat op crowdfunding-site Symbid en gaat voor een investering van 80.000 euro. Daarvan is inmiddels 12.140 euro opgehaald. Sticky Factory baas Christian Batist heeft voor deze manier van financiering gekozen omdat ‘de zwakke financiële markt het in 2011 onmogelijk maakte op een traditionele manier investeringen los te krijgen’. Het project moet begin mei gefinancierd zijn. 

Batist noemt Perfect-Earth ‘zijn droomproject’. “Het is een internationale virtuele wereld voor kinderen van 8 tot en met 14 jaar rond de thema’s natuur, klimaat, energie en duurzaamheid. Het wordt geen belerende educatieve omgeving, maar een leuke avontuurlijke game waarin kinderen spelenderwijs kennis maken met sociale vraagstukken als duurzame energie, recycling, bedreigde diersoorten enzovoort. Spelers moeten slim samen werken in de game om relevante problemen op te lossen.” Perfect-Earth wordt in eerste instantie ontwikkeld als een online en mobiele Trading Card Game. “Hierdoor heeft het veel lagere kosten, maar kan het wel optimaal profiteren van virale groei via sociale netwerken, zodat we in fase twee alsnog een complete virtuele wereld kunnen lanceren voor de spelers.” Wie bijdraagt aan Perfect Earth doet geen donatie, maar koopt aandelen in het project. “Een mooie manier voor mij om naast het benodigde kapitaal ook aan zakelijke fans voor het project te komen”, aldus Batist.

Batist zou er wellicht goed aan doen om zijn project toch iets aantrekkelijk aan de man te brengen. Screenshots, artwork of een filmpje waarin hij zich rechtstreeks richt tot de potentiële investeerders doen vaak wonderen. Niet iedereen heeft de humor en uitstraling van Tim Schafer, maar een gezicht bij een project geeft vertrouwen. Kijk hieronder maar eens naar het update-filmpje van Schafer na het behalen van het benodigde bedrag.
About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.