Nieuws
Now Reading
[Column] De Global Game Jam – Fun Fun Fun? — door Mr. Olivier Oosterbaan
0

[Column] De Global Game Jam – Fun Fun Fun? — door Mr. Olivier Oosterbaan

by Redactie10 februari, 2012
Olivier Oosterbaan is advocaat bij Create Law in Amsterdam. Het boek Games: recht en business is van zijn hand. Dit is zijn zesde bijdrage voor Control.

Eind januari was er voor de vierde keer de Global Game Jam, in Nederland maar liefst op vijf locaties. In ad-hoc teams werkten developers een weekend lang samen aan het maken van een game. Soms lukte dat heel goed, soms iets minder [eh…? — red.], maar hoe dan ook blijft het meestal bij wat er dat weekend is gemaakt. Maar wat nou als je denkt goud in handen te hebben, of gewoon vind dat de game nog niet af is en je er graag verder aan wilt werken? Hoe kun je dan door met de game, en met je team? Dat hangt ervan af, is het typische antwoord van de advocaat.

“Everybody needs a hobby”

Eén manier om door te werken aan de game is je vrije tijd er aan te besteden. Noem het een hobby. Als alle team-leden dat ook o.k. vinden is er in principe geen probleem. Wel is het waarschijnlijk goed om dit af te stemmen met de mensen in je day-job, of dat nu mede-studiogenoten zijn of je werkgever.

(Je bijdrage aan de GGJ games vallen onder een Creative Commons BY-NC-SA 3.0 licentie. Dat betekent dat anderen je bijdrage op niet-commerciële, gelijk delen basis kunnen gebruiken, maar dat betekent niet dat je je eigen game zelf niet verder kunt ontwikkelen en commercieel exploiteren.)

En als je er toch al over dacht om een eigen studio te beginnen, of je hebt al een eigen studio, dan zou je ervoor kunnen kiezen om je game jam-project een van de eerste projecten of een nieuw project te laten zijn. 

Wie gaat de game releasen?

Als je je game (commercieel) uit wil brengen, is het goed om te bedenken hoe je dat wil doen. Als je een publisher vindt voor je game, dan zal deze met iemand afspraken willen maken. Dat kan bijvoorbeeld via een nieuw bedrijf, of vanuit een bestaand bedrijf van één van de team-leden.

Hetzelfde geldt ook bij self-publishen, als je dat tenminste doet via het platform van iemand anders (zoals de App Store) of wanneer je bijvoorbeeld een payment oplossing gebruikt voor downloads van je eigen site. Ook hierbij zal er tegen de tijd van release met een of meer partijen een (standaard) contract gesloten moeten worden.

Wie doet er mee?

Hierboven ging ik ervan uit dat iedereen nog mee wil doen. Maar wat als niet iedereen verder wil werken aan de game? Dan wordt het tijd om afscheid te nemen. Maar hoe doe je dat een beetje netjes? Eén manier is om een van de originele team-leden mee te laten delen in de toekomstige winst, maar er zijn ook andere manieren zoals een flat-fee nu, of het zonder verplichting (gratis) kunnen gebruiken. De gewenste oplossing hangt sterk vanaf hoe iedereen erin staat, en het (realistische) potentieel van de game. En soms, als je het niet eens wordt, kan je de bijdrage van een van de team leden ook (eenvoudig) vervangen.

Meer weten? Control Gamelab deze dinsdag
Bij Control Gamelab #2 (deze dinsdag, 14 februari) in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam spreken JP van Seventer (Dutch Game Garden), Matthijs Dierckx (Control Magazine) en Olivier Oosterbaan (Create Law) verder over de zakelijke en juridische aspecten van het verder ontwikkelen van Game Jam-games.

Foto: www.leagroeliker.com

About The Author
Redactie
Redactie