Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Deze game won he-le-maal niets…
2

[Nieuws] Deze game won he-le-maal niets…

by Matthijs Dierckx1 februari, 2012

Control deed ook dit jaar zelf mee aan de Global Game Jam en ditmaal in de vorm van ondergetekende en wel in Breda. Het team bestond uit vier GameHouse’ers (twee programmeurs, twee designers), aangevuld met artist Robin Keijzer en mijzelf (muziek en sound effects).

De heren programmeurs maakten het bijzonder spannend door pas op zaterdagnacht een eerste speelbaar prototype te hebben. Dankzij een of ander wonder lukte het ons team om de volgende middag om drie uur een game af te hebben. Tenminste, twee levels helemaal (zie de trailer), een paar extra levels moesten het nog even stellen zonder art. De jury wist het allemaal niet te waarderen, we vielen in de eerste ronde af — maar dat maakten de overige deelnemers meer dan goed dankzij enthousiaste reacties op hun speelsessies.

Zelf maakte ik dus de muziek en de geluidseffecten — wat nog een hele klus was gezien het omgevingskabaal dat sommige NHTV’ers wisten te produceren. De stem van het poppetje heb ik ingesproken met mijn iPhone en eigenlijk nauwelijks bewerkt. De muziek (gemaakt in Logic met een library van EastWest) is een loop van ongeveer een minuut:

Over de prachtige art in de game is een hoop te vertellen en dat doet Robin dan ook op zijn eigen weblog — hier klikken. De game zelf is hier te downloaden (PC — draait zonder plugins of dergelijke).

In de komende Control een uitgebreide reportage over de Global Game Jam en de geboorte van Rebirth — waar u waarschijnlijk nog meer van gaat horen. 

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.