Nieuws
Now Reading
[BestOf2011] De 50 meest opvallende verhalen van 2011: de top 10
1

[BestOf2011] De 50 meest opvallende verhalen van 2011: de top 10

by Matthijs Dierckx30 december, 2011

De finale van ons ‘jaaroverzicht’: 50 verhalen met belangrijk nieuws over de Nederlandse gamesindustrie, columns die een stevige discussie op gang brachten, events die het goed deden of artikelen die gewoon erg leuk waren om te lezen — en dat nog steeds zijn.

Deel 1: 50 t/m 41
Deel 2: 40 t/m 31
Deel 3: 30 t/m 21
Deel 4: 20 t/m 11

Deel 5: nummer 10 tot en met 1:

10. Gamestudio thePharmacy in Uden failliet

Het jaar begon slecht met het faillissement van de Udense studio thePharmacy. In de comments op onze site kreeg de directie er vervolgens flink van langs van enkele oud-medewerkers (uiteindelijk hebben we de meest grove beledigingen maar van de site gehaald, het dreigde uit te draaien op een ordinaire scheldpartij). Inmiddels is duidelijk geworden dat het bedrijf inderdaad ten onder is gegaan aan slecht management en dat tenminste één andere Nederlandse studio financieel een zware klap kreeg dankzij het omvallen van thePharmacy.

9. Zeer bijzondere winnaar Global Game Jam 2011

Het zal niet snel nog een keer gebeuren, een Global Game Jam die zo’n unieke game oplevert. GlitchHiker bleef de gemoederen bezighouden tot ver in 2011. Hoewel in januari gemaakt, pikte de wereldpers de games ineens op in juli. Wij besloten het spel zelfs te nomineren voor de Control Industry Award, die het niet won — wat weer een nieuwe discussie initieerde. En tenslotte is er het vraagstuk of de game wel genomineerd kán of mág worden voor de IGF Awards.

8. 10 jaar Little Chicken: al lang geen kleintje meer & 10 jaar Two Tribes: Het eeuwige leven van Toki Tori

Maar liefst twee bekende Nederlandse studio’s vierden dit jaar hun 10 jarig bestaan. Control ‘vierde’ mee met twee zeer openhartige interviews met de oprichters. Beste quote: “We hebben toen snel saldo informatie opgevraagd en staan dansen rond de pinautomaat!”

7. Gameplaytrailer E3 versie van Ibb & Obb

Nee, het spel is nog steeds niet klaar en het duurt nog wel even voordat het te koop is op het PlayStation Network — maar in 2011 is wel duidelijk geworden dat Ibb & Obb van bedenker Richard Boeser een heel bijzondere game wordt. Inmiddels werken Guerrilla’s Roland IJzermans en de Rotterdamse studio Codeglue mee aan het project dat toch echt ergens begin volgend jaar moet verschijnen (Boeser won met het concept al in juni 2008 de Control Scriptieprijs). Ook leuk: Boeser’s ‘guerrilla style marketing‘ tijdens de Gamescom en de opvallende gelijkenis met een andere game.

6. Kalydo maakt browser based game van populair Runes of Magic

We spraken de heren tijdens de Gamescom van 2010 voor het eerst over hun nieuwe technologie. Dat was een raar gesprek. Ze brachten het zo ontzettend bescheiden dat het even duurde voordat wij doorhadden welk goud ze in handen hadden. Inmiddels weten ze dat goud om te zetten in echte euro’s en tekenen ze de een na de andere grote klant. En voor wie nog niet precies weet waar alle ophef over gaat, lees het interview uit 2010 er nog eens op na.

5. Amsterdamse studio Virtual Fairground failliet

Het leek zo mooi: twee rasondernemers die met niet meer dan een idee genoeg kapitaal bij elkaar weten te krijgen om een nieuwe Nederlandse studio uit de grond te stampen. Maar tegenvallende publieke interesse in het belangrijkste project en het wegvallen van enkele work-for-hire opdrachten deed de Amsterdammers de nek om. Zonde. De ene oprichter is inmiddels aan de slag bij iQU, de ander is een kunsthandel begonnen voor gamesart. Het gros van het personeel heeft inmiddels elders emplooi gevonden.

4. Rough Cookie overgenomen door ngmoco:)

De CEO sms’te ons midden in de nacht met het nieuws — gezien het tijdstip hebben we er nog een aardig artikeltje van weten te maken. Hoe dan ook, in een jaar met drie faillissementen (thePharmacy, WhiteBear Studios en Virtual Fairground) was dit zeer plezierig nieuws. Bestaanszekerheid dus voor een van de meest ‘sexy’ Nederlandse gamesstudio’s met grote kans op uitbreiding de komende tijd.

3. “Vrouwen. Je moet ze alleen even leren begrijpen. That’s all…”

Over opvallende verhalen gesproken. De column van GameHouse’s Art Director Michel Maas maakte de tongen flink los. Op Facebook en Twitter ontstond een hele discussie over het al dan niet vermeende seksisme van iemand die toch vooral games maakt voor de vrouwelijke doelgroep. Ook De Telegraaf pikte de column op en maakte er een artikeltje van (helaas zijn de reacties daarop niet meer zichtbaar). Enfin, Michel Maas scoorde in 2011 de meeste hits met zijn column en dat in een veld met Michaël Bas, Jeroen van Mastrigt, Ard Bonewald, Niels ’t Hooft, Derk de Geus, Mark Overmars, de advocaten Olivier Oosterbaan en Evert van Gelderen, Mark van Kuijk, Jeroen van der Heijden, Sander van der Vegte, Rami Ismail en Joris de Man…

2. De release van Killzone 3

Het was de grootste game ooit van Nederlandse bodem, logisch dus dat wij er uitgebreid aandacht aan besteedden. Het leverde heel wat interessante stukken op. Zo was er het interview met Guerrilla-oprichter Arjan Brussee, de coverstory met de vraag ‘Waar blijft de tweede Guerrilla?’, de interview-serie met zes van de makers en het bijzondere verhaal achter de prachtige menu-muziek van Joris de Man. En nog veel meer… Enfin, Killzone 3 was in 2011 in elk geval het belangrijkste nieuws in de Nederlandse gamesindustrie — en een verdomd leuke game.

1. De Radical Fishing-controverse

Schrijven we te vaak over Vlambeer? Bij het doornemen van de jaaroogst vroeg ik me dat wel even af. Maar een snelle Google-search leert dat de studio van Jan Willem Nijman en Rami Ismail op Guerrilla Games en Triumph Studios na nu al de meest besproken Nederlandse gamesmaker wereldwijd is. Dat komt omdat ze in hun 1-jarige bestaan keer op keer het nieuws haalden — met hun games, hun nominaties en awards en natuurlijk met hun ‘slachtofferschap’, al zullen ze dat zelf zo niet noemen. Dat laatste, we hebben het over de affaire Radical/Ninja Fishing, was dit jaar met afstand het ‘hottest’ nieuws op deze site. Een overzicht:

Het begon met dit bericht: ‘Vlambeer “schrikt” van brutaal jatwerk‘, gevolgd door ‘Reactie Gamenauts-oprichter: “Ja, Vlambeer was de inspiratie”, maar ontkent rip-off‘ en ‘Zo ziet Vlambeer’s eigen iOS-versie van Radical Fishing eruit‘. Even later kwam het weer naar boven: Vlambeer’s gestolen game nu een hit: “Vooral de reviews doen pijn”. En toen haalde ikzelf de woede op mijn hals van Nijman met deze column: “Hoe vervelend ook, sta rip-offs toe!“. Tenslotte kwam advocaat Olivier Oosterbaan er nog op terug in zijn column “IP inbreuk: als porno, maar dan anders“.

Nederlandse kranten als De TelegraafDe Pers en De Volkskrant brachten hun lezers op de hoogte van de zaak en ook internationaal was er veel aandacht, zo schreef de EDGE “The Friday Game: Radical Fishing“, met Ismail’s favoriet quote: When you have no originality in your games, you can have no history, and you can have no personal quirks. You’ll end up with customers, perhaps, but not genuine fans. De Britse krant The Guardian publiceerde vorige week nog een paginagroot artikel, opgehangen aan Radical Fishing: “Clone Wars: is plagiarism killing creativity in the games industry?“.

Kortom: wat begon als een leuke, kleine flashgame ontaarde in het meest opvallende verhaal van 2011.

Bonus: de favoriete artikelen van de auteurs zelf:

Niels ’t Hooft: Column: Zand en Modder

Martijn van Best: Dreams of Danu: Games die gedachten lezen

Eric Bartelson:  De interview-serie met zes developers van Guerrilla Games

Matthijs Dierckx: Het bijzondere verhaal achter de prachtige menu-muziek van Killzone 3

About The Author
Matthijs Dierckx
Composer & Marketing Lead voor roguelite culthit Unexplored. Co-creator van de Android-hit Sumico. Bladenmaker bij uitgeverij Het Redactielokaal. Founder en voormalig Publisher van Control, Control500 en Control Conference.