Nieuws
Now Reading
[BestOf2011] De 50 meest opvallende verhalen van 2011: deel 3 — 30 t/m 21
0

[BestOf2011] De 50 meest opvallende verhalen van 2011: deel 3 — 30 t/m 21

by Matthijs Dierckx28 december, 2011

Het derde deel van ons ‘jaaroverzicht’: 50 verhalen met belangrijk nieuws over de Nederlandse gamesindustrie, columns die een stevige discussie op gang brachten, events die het goed deden of artikelen die gewoon erg leuk waren om te lezen — en dat nog steeds zijn.

Deel 1: 50 t/m 41
Deel 2: 40 t/m 31
Deel 4: 20 t/m 11
Deel 5: 10 t/m 1

Deel 3: nummer 30 tot en met 21:

30. Drie nedergames op voor hoogst haalbare indie-awards in San Francisco

Ons kikkerlandje verdiende maar liefst drie nominaties voor de IGF Awards, een record. Helaas liep niemand met een award naar huis, maar het leverde in eigen land wel een hoop publiciteit op.

29. Nixxes maakt de PC-versie van nieuwe Deus Ex — Nixxes-baas: “We werken aan unieke features voor PC”

Killzone de enige grote franchise die in Nederland wordt gemaakt? Deels wel ja, maar de PC-versie van een andere grote, Deus Ex Human Revolution komt uit de koker van het Utrechtse Nixxes (dat ook verantwoordelijk was voor de PS3-versie van Tomb Raider Underworld). Eidos Montreal is blij met de heren, zo hoorde Control in Canada. Maar Nixxes zelf vindt dat de collega’s van Bethesda zich moeten schamen voor de slechte PC-editie van Skyrim.

28. MMO Traffic heet voortaan iQU en wint prijzen

Ze halen overal kapitaal vandaan, scoren bergen free publicity en winnen en passent ook nog wat prestigieuze awards. De naamsverandering (incluis de afschaffing van het lelijkste logo uit de geschiedenis van de Nederlandse gamesindustrie) heeft de trafficgeneratoren geen windeieren gelegd. Niet duidelijk wat iQU nu precies doet? Lees dan het interview.

27. Honderden bezoekers voor Indigo en DGG-opening

De indie-expo Indigo is in 2012 pas toe aan het derde editie, maar heeft haar naam al aardig gevestigd als dé plek waar je met je indie-game gezien wil worden.

26. 2 miljoen plays in openingsweekend voor Lose the Heat 2

Spil Games’ in-house ontwikkelde actie-race-game doet het verbazingwekkend goed in het eerste weekend.

25. Nieuwe GameMaker-versies genereren HTML5, iOS en Android-apps

Het grootste probleem — volgens GameMaker-maker Mark Overmars — is dat mensen het simpelweg niet geloven. Dat ze eerst moeten zíen dat GameMaker hapklare en geoptimaliseerde HTML5-apps genereert. Tja, dan helpt een trailer als deze ook niet echt. Maar, wij hebben het met eigen ogen gezien en moeten zeggen, de Brits-Hollandse tool heeft een behoorlijke sprong gemaakt en klopt al zachtjes op de deur van bijvoorbeeld Flash.

24. De Nederlandse stands op GamesCom

Het had wat voeten in aarde, maar ook op de GamesCom 2011 stond een Holland Paviljoen, georganiseerd door de DGA met Control als een van de mede-organisatoren. Afgaande op de reacties zijn er goede zaken gedaan.

23. Wip’n’Kip en Room Racers winnen Cinekid Award

Tussen alle grote namen wisten Fourcelabs en Lieven van Velthoven met hun fysieke games enkele belangrijke prijzen te pakken op het filmfestival voor kids.

22. Control Gamelab #1

Het was een geslaagde pilot, de eerste live talkshow over gamedevelopment. Met gasten als Commodore 64-legende John Vanderaart, BAFTA-winnar Jan-Willem Huisman, A2 Racer-chief Igor Frid en nog een hoop anderen kon dat ook bijna niet meer misgaan. Op dinsdag 14 februari (ja, op Valentijnsdag dus) de tweede editie. Nog beter. Althans, dat gaan we proberen.

21. Gatling Gears van Vanguard Games op XBLA en later: GG nu ook op PSN

Ja, dat is balen. Al je marketing spend in één week gepropt — volledig gericht op een simultane XBLA en PSN-release, gaat Sony’s netwerk plat. Het kan niet anders of Vanguard moet er een aardig verlies op genomen hebben. Enfin, de Dutch Game Award voor Best Visual Design zal het een beetje hebben goedgemaakt. Toch?

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.