Nieuws
Now Reading
[Nieuws] De laatste nominatie voor de Control Industry Award is… Sucker Punch Annihilation van Sticky Studios
1

[Nieuws] De laatste nominatie voor de Control Industry Award is… Sucker Punch Annihilation van Sticky Studios

by Matthijs Dierckx11 november, 2011

Klik hier voor uitleg over de Control Industry Award

De laatste nominatie, voordat komende maandag het stemmen begint, is wellicht nog een verrassing: de advergame Sucker Punch Annihilation van Sticky Studios.

Natuurlijk, je moet de mazzel hebben dat je opdrachtgever een aardig budget jouw kant op wil schuiven, maar wat Sticky Studios met de advergame voor de film Sucker Punch heeft gedaan, is bijzonder. De ontwikkelaar haalde meer uit de Unity-engine dan deze toolleverancier zelf voor mogelijk hield. Niet voor niets was Sucker Punch Annihilation dan ook de showcase voor Unity 3D gedurende de laatste GDC.

Het resultaat bestaat uit visuals die de gemiddelde advergame ver, ver overstijgen. Console-kwaliteit is het niet, maar het scheelt minder dan bij eigenlijk alle andere soortgenoten. Daarboven op gooide Sticky een lekker spel: een hack ’n slash met een vleugje tower defense (per locatie moet de speler diverse ‘waves’ aan vijanden verslaan). 

Sucker Punch Annihilation is een bewijs dat advergames meer kunnen zijn dan een lopende band-project dat wat betreft de studio vooral bestaansrecht heeft als inkomstenbron (waarmee we zeker niet willen zeggen dat hier niet meer voorbeelden van te verzinnen zijn). Zelfs wij kregen na het spelen zin in de film. Dat die uiteindelijk wat tegenviel, tja, daar kan de Utrechtse studio weinig aan doen.


Control Industry Award

De Control Industry Award wordt dit jaar voor de derde keer uitgereikt. De redactie van Control kiest de genomineerden, de lezers wijzen uiteindelijk de winnaar aan. Stemmen gaat via een gepersonaliseerde link die we versturen via de nieuwsbrief (aanmelden kan hier: www.control-online.nl/nieuwsbrief).

Alle games van Nederlandse bodem komen in aanmerking voor deze overall award, die wordt uitgereikt tijdens het Control Industry Dinner op 24 november in Amersfoort (kijk op www.control-online.nl/awards).

De prijs bestaat uit eenzelfde uil als de Dutch Game Awards, maar dan in het zwart. Eerdere winnaars zijn de Ronimo Games met Swords & Soldiers (in 2009 uitgereikt door Peter Molyneux) en Vanguard Games met Greed Corp (in 2010 uitgereikt door Keita Takahashi).

Het Control Industry Dinner is een co-productie van Control Magazine en Game in the City.

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.