Nieuws
Now Reading
[Opinie] Hoe vervelend ook, sta rip-offs toe!
5

[Opinie] Hoe vervelend ook, sta rip-offs toe!

by Matthijs Dierckx12 augustus, 2011

Bovenstaand een screenshot van Minecraft. Fout. Dit is Infiniminer. Het is de game die Markus ‘Notch’ Persson aanzette tot het maken van de game die zou uitgroeien tot hét succesverhaal van de laatste jaren.

Gisteren werd bekend dat FortressCraft via het Xbox Live Arcade Indie-kanaal een miljoen dollar heeft opgebracht. Grappig genoeg reageerden velen verontwaardigd, want FortressCraft was immers een rip-off van Minecraft.

Ook gisteren: Ninja Fishing tikt nummertje 6 aan op de lijst van best verkopende iPhone apps in de Verenigde Staten. We hebben er inmiddels veel over geschreven, maar samenvattend: dit is een spel dat wel een heel letterlijke kopie is van een flashgame uit de koker van het Nederlandse indie duo Vlambeer.

Een verbod op Ninja Fishing zou slecht zijn voor de gamesindustrie

Het succes van Ninja Fishing kan Vlambeers eigen iOS-game in de weg zitten, het kan ze wellicht ook helpen. Maar leuk is het zeker niet, dat iemand anders bakken geld verdient met jouw spelconcept. 

Tijdens de controverse over deze vis-game riep menigeen dat Ninja Fishing verboden moest worden, dat Apple de game uit de App Store moest verwijderen. Vlambeer zelf besloot geen stappen te ondernemen en het is ook maar de vraag of dat juridisch gezien mogelijk is.

Hoe vervelend het ook is voor het duo (we kennen ze goed, ze zitten in een kantoortje naast Control), een verbod op Ninja Fishing zou slecht zijn voor de gamesindustrie. Dat zou namelijk de aanzet zijn tot een soort game mechanics-patenten. En als er iets is dat vooruitgang blokkeert dan zijn het wel die software patenten.

Ga maar na, was Infiniminer beschermd door een patent op de mechanics, dan was er nooit sprake geweest van Minecraft. Alleen id Software zou een FPS mogen uitbrengen en alleen Westwood een RTS (en ongetwijfeld hebben ook Wolfenstein 3D en Dune 2 hun inspiratiebronnen).

We moeten het voor lief nemen dat bedrijven misbruik maken van deze vrijheid. Minecraft gaat veel verder dan Infiniminer, maar FortressCraft is op zijn beurt wel degelijk een brutale kopie van Minecraft. Ninja Fishing is een amoreel, cynisch product waar terecht tegen geageerd wordt. Maar verbieden? Nee dus.

Sta je dan als kleine developer helemaal machteloos? Deels wel, maar er zijn ook lessen te trekken uit deze affaire. Zeker voor Vlambeer. Het bedrijfje bestaat nog geen jaar, maar wist al drie keer de internationale gamespers tot superlatieven te bewegen. Eerst met Super Crate Box (IGN Free Game of the Year, IGF-nominatie), toen met het briljante concept voor (het in teamverband ontwikkelde) GlitchHiker en nu dus door ongewild een iPhone-hit te bedenken.

Wie dat drie keer in zijn eerste jaar lukt, hoeft niet bang te zijn dat zijn creativiteit ineens opdroogt

De overeenkomst: in alle drie de gevallen was het concept de hoofdrolspeler. Niet een grote investeerder, niet een controversieel thema, niet een grafisch truukje, nee, het Grote Idee achter het Kleine Spel — dáár draaide het om. En wie dat drie keer in zijn eerste jaar lukt, hoeft niet bang te zijn dat zijn creativiteit ineens opdroogt. Er komen wel weer nieuwe briljante vondsten. Zaak is nu daar zakelijk wellicht wat slimmer mee om te gaan. Als je weet dat de kans groot is dat je per ongeluk een nieuw genre aanzwengelt met een free-to-play flashspelletje, breng het dan bijvoorbeeld direct uit voor iOS. (Dat wordt straks een stuk makkelijker als Vlambeer’s favoriete development tool, GameMaker, kant en klare iOS-games kan bakken).

Voor Vlambeer en andere studio’s in dezelfde situatie is het adagium dus: even slikken en weer doorgaan. Hoe vervelend de rip-off ook is, het alternatief is een nog veel zwarter scenario: een stagnerende gamesindustrie vervuild met slepende rechtszaken. Laat dat de gamesbranche bespaard blijven.

About The Author
Matthijs Dierckx
Composer & Marketing Lead voor roguelite culthit Unexplored. Co-creator van de Android-hit Sumico. Bladenmaker bij uitgeverij Het Redactielokaal. Founder en voormalig Publisher van Control, Control500 en Control Conference.