Nieuws
Now Reading
[Whatever happened to] The Wizard of Funk — Playlogic’s verdwenen EyeToy RPG
0

[Whatever happened to] The Wizard of Funk — Playlogic’s verdwenen EyeToy RPG

by Matthijs Dierckx3 augustus, 2011

Dit artikel stamt uit 2007. Sterker nog, het was te lezen in het pilot issue van Control. We herplaatsen het nu omdat een van de toenmalige medewerkers een video met gameplay online heeft gezet.

Whatever happened to The Wizard of Funk?

Wizard of Funk was een RPG voor de PS2 EyeToy die werkte met ‘gesture recognition’, een techniek die Sony zelf niet eens beheerste. Maar waar is de Wizard nu?Los Angeles, E3 2005. In de booth van de Nederlandse uitgever Playlogic staat een wit scherm met daarboven een logo in vrolijk gekleurde graffiti letters: Wizard of Funk. De game is speelbaar, maar niet voor het publiek. Op gezette tijden komt Teun de Haas, lead designer voor het project, naar voren om het te demonstreren. De game gebruikt de EyeToy op een revolutionaire manier. In Playlogic’s eigen game studio in Breda had Tom van Dijck eerder een manier gevonden om met handgebaren gemaakte figuren door de EyeToy te laten herkennen. Deze zogenaamde ‘gesture recognition’ verwerkte de studio in een lichtvoetige RPG over een tovenaarsleerling die op zoek gaat naar zijn leermeester. [VIDEO NA DE KLIK] 

Doorbraak

Zowel het navigeren in de 3D-wereld als het vechten wordt bestuurd door gebaren te maken met de handen. Een cirkel maken rond een pijl stuurt het personage die richting uit. Maar de echte innovatie is toch de gesture recognition. Tijdens de demo tekent De Haas figuren in de lucht die de software herkent en omzet in de juiste aanvallen. Simpele figuren als een driehoek en vierkant, maar ook ingewikkelde figuren als een pentagram worden herkend. De reacties van het publiek zijn positief en het is Sony die de potentie ziet van de game.
De line-up van de EyeToy bestaat op dat moment nog vooral uit titels met minigames op het gebied van sport, muziek en dans. Het idee om voor de EyeToy een RPG uit te geven die gebruik maakt van gesture recognition is zo interessant dat Sony een demo financiert die na drie maanden aan Phil Harrison, President Worldwide Studio’s van Sony Computer Entertainment, getoond zal worden.

Van demo naar deceptie

In de game studio in Breda wordt een team geformeerd om de demo te produceren. De game die op de E3 en later op de Game Show in Leipzig is gedemonstreerd, draait op een PC en de grootste uitdaging is de code gladjes te laten lopen op de PS2-hardware. Uiteindelijk weet het Wizard of Funk-team op tijd een demo met drie levels op te leveren die draait op een PS2.
De game wordt tijdens een interne meeting bij Sony gepresenteerd door de producer die Sony had aangesteld voor dit project. Niemand van Playlogic is daarbij aanwezig. Volgens de producer was Phil Harrison tijdens de presentatie onder de indruk van de technologie, maar zag hij het niet zitten dat mensen langere tijd zouden spelen met de EyeToy. De camera zou vooral geschikt zijn voor korte speelsessies en zeker niet voor een RPG. Einde oefening voor de Wizard of Funk.

Happy end?

Hoewel Playlogic na de afwijzing bij Sony niet meer verder is gegaan met de ontwikkeling van Wizard of Funk, heeft het verhaal toch een happy ending. Op basis van het geleverde werk sleepte Playlogic Game Factory in Breda een contract binnen bij Sony voor het produceren van een aantal onderdelen voor nieuwe EyeToy-games voor de PlayStation 3. |

Tekst: Eric Bartelson
Video: Teun de Haas

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.