Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Vlambeer “schrikt” van brutaal jatwerk
0

[Nieuws] Vlambeer “schrikt” van brutaal jatwerk

by Matthijs Dierckx20 juli, 2011

Indie-studio en IGF-nominee Vlambeer is “geschrokken” van een wel erg brutaal staaltje jatwerk. Gamenauts brengt op 4 augustus de game Ninja Fishing uit voor iOS. Een volledige rip-off van Vlambeer’s eigen Radical Fishing, zij het in een iets deftiger jasje. Anders dan bij Super Crate Box (dat ook een aantal andere developers ‘inspireerde‘) zit de release van Ninja Fishing de jonge studio écht in de weg.

Rami Ismail van Vlambeer: “Wij zijn namelijk zelf bezig van Radical Fishing een iOS-game te maken. Samen met twee andere IGF-nominees hebben we er waarschijnlijk nog een maand werk aan. We gaan ons best doe te kijken wat we kunnen ondernemen tegen Ninja Fishing, maar willen niet direct de moeilijkste wegen bewandelen. We willen er vooral voor zorgen dat deze game Radical Fishing niet in de weg gaat zitten.”

Geschrokken is Ismail wel. “Ja! Ik hoorde het via-via. Overigens schijnt Gamenauts wel vaker iets te jatten. Zo hoorde ik dat de soundtrack van een van hun games gewoon is overgenomen uit een film.”

Toch ziet Vlambeer ook positieve kanten. Ismail: “De hele indie-scene heeft al gereageerd. We kregen ook e-mails met vragen van iOS-gerelateerde pers, die wilde weten wat er aan de hand was — naar aanleiding van een Twitter-explosie over onze game. Dus wellicht is dat ook een mogelijk om wat extra aandacht voor Radical Fishing te creëren.”

UPDATE: Lees hier de reactie van Gamenauts

Of het echt jatwerk is? Wij vinden van wel, maar oordeel vooral zelf. Na de klik eerst de trailer van Radical Fishing en daaronder die van Ninja Fishing.

(Dank aan Zo-ii)

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Composer & Marketing Lead voor roguelite culthit Unexplored. Co-creator van de Android-hit Sumico. Bladenmaker bij uitgeverij Het Redactielokaal. Founder en voormalig Publisher van Control, Control500 en Control Conference.