Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Game Train: Risicodeling tussen publisher en developers
0

[Nieuws] Game Train: Risicodeling tussen publisher en developers

by Matthijs Dierckx7 juli, 2011

De nieuwe publisher Gamious bedacht een concept waarbij freelance developers delen in het risico. En de winst.

Het risico neerleggen bij de medewerkers, geen bedrijf dat ermee wegkomt. Tenzij, je medewerkers freelancers zijn en in ruil voor hun risico een “aanzienlijk” deel ontvangen uit de opbrengsten van een game. Dat laatste is, simpel gezegd, de opzet van Game Train, de developmenttak van Gamious.

Mede-oprichter Pim Bouman (foto) spreekt liever van “risico-deling”. “Wij steken naast de opzet van dit platform zeer veel tijd in elke titel, maar ook geld in marketing. Ik wil niet zeggen dat deelnemers in een volledig gespreid bedje komen, maar voor de tijd die ze erin steken – we verwachten niet dat ze dit full-time doen – hebben ze wel de garantie dat de titel uitgegeven wordt, en bij succes – liefst een hit – is de revenue share natuurlijk zeer interessant. Het stukje risicodeling zorgt weer voor hoge betrokkenheid.

Voor studenten is het sowieso een mooie manier om echte marktervaring op te doen en hun portfolio uit te breiden.”

Hoe werkt het? Gamious bedenkt een concept (of pakt een concept op dat iemand aanlevert) en (freelance) developers en artists kunnen daarop intekenen. Wanneer een team is geselecteerd uit de aanmeldingen, begint het development, onder hoede van Gamious. Betaling volgt pas wanneer het eindproduct geld oplevert. Voor iedereen die bereid is risico te lopen wellicht een interessante optie. Aanmeldingen zijn er inmiddels voldoende. “Een aantal projecten loopt al.” Bouman gelooft heilig in de nieuwe opzet. “Het is eigenlijk voor iedereen interessant, van de ervaren freelancer tot de getalenteerde student en zelfs voor hele studio’s. En natuurlijk voor full-timers die ‘s avonds tijd over hebben.” 

Acquisitie-kas

Game Train is natuurlijk enigszins uit nood geboren. Als beginnende publisher/developer had Gamious geen goed gevulde acquisitie-kas en moest dus op zoek naar andere methoden om haar games te financieren.

“De basis voor de Game Train is eigenlijk spontaan geboren. Naast het tijdverspillende investeerderstraject zijn we met anderen begonnen aan de ontwikkeling van wat games en een website. Hier werkten op een gegeven moment 15 mensen aan mee. Men was enthousiast, daarnaast sluit dit verhaal goed aan op de veranderende arbeidsmarkt. Het Game Train-platform is opgezet om deze samenwerkingen te formaliseren en sneller tot stand te laten komen. In feite brengen we talent bij elkaar. We faciliteren deelname aan projecten die zonder uitgever nogal eens blijven steken in goede bedoelingen, of kwalitatief tekort schieten vanwege het ontbreken van een specialist op een bepaald onderdeel.”

Ruimte voor IP

In feite maakt de publisher met een soort crowdsourcing van haar developers ondernemers. Levert de game niets op, dan zijn er geen inkomsten. “Maar daar staat tegenover dat als een game het goed doet, developers blijven meeverdienen. Als publisher houden wij het IP – we moeten ruimte hebben dat uit te kunnen bouwen – maar de opbrengsten daarvan gaan voor een groot deel naar de medewerkers.” Gamious richt zich niet op een specifiek platform. “Onze core-business is games, dat kan zijn voor iPhone, webgame, browserbased, Android, het maakt niet uit. Onze ambitie is dat elk spel hit-potentie moet hebben.

Dit artikel is verschenen in Control 25.


Aanmelden: Hop on!

Gamious heeft meedoen eenvoudig gemaakt. Ga naar Gamious.com en klik op Game Train. Daar staan de projecten omschreven, allemaal voorzien van, jawel, een treintje. Elke wagon staat voor een positie: 2D Artist, Web Developer, Sound Composer. Klik bij een project dat je aanspreekt op de juiste wagon om je aan te melden.

Vier treintjes zitten inmiddels vol, zes wachten er nog op voldoende passagiers.

 

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.