Nieuws
Now Reading
[Cases afl.1] IJsfontein: Schiphol SmartGate
0

[Cases afl.1] IJsfontein: Schiphol SmartGate

by Matthijs Dierckx8 juni, 2011
De komende weken publiceren wij zes succesvolle cases, praktijkvoorbeelden van serious games. Deze zijn gepubliceerd in de speciale editie van Control voor bedrijven & overheden. Bekijk hier de andere cases.

Case: Smartgate the game

Klant: ACN Air cargo netherlands — www.acn.nl / smartgatethegame.nl
Developer: IJsfontein — www.ijsfontein.nl
Ontwikkeltijd: 7 maanden

 

Je weet dat een game over de gestroomlijnde vrachtverwerking op Schiphol een succes is als de vrachtbedrijven er zelf competities mee organiseren.

1. Waarom deze game?

De vrachtverwerking op luchthaven Schiphol is gestroomlijnd. Dat proces is door de Douane in samenwerking met de luchthaven ontwikkeld onder de naam SmartGate. Door de verplichte processen (zoals het inklaren van goederen bij de douane) vooraf te laten plaatsvinden, is de afhandeling een stuk sneller. Het doel van ‘SmartGate the Game’ is het creëren van inzicht in de ketenwerking van de vrachthandel en het vergroten van betrokkenheid bij dit proces.

2. Hoe kwam het project tot stand?

Air Cargo Netherlands (ACN) kreeg in april 2010 een subsidie toegewezen uit de ‘Pieken in de Delta’ regeling van Economische Zaken om een game te produceren die SmartGate uitlegt aan de gebruikers. Met steun van de Gemeente Amsterdam, Stadsregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en een aantal vrachtbedrijven op Schiphol werd ook de cofinanciering snel geregeld. Voorafgaand had ACN al een start gemaakt met ATOS Consulting en IJsfontein om het een en ander op papier te zetten. Hiervoor had de Kamer van Koophandel van Amsterdam budget ter beschikking gesteld.

3. Hoe speelt de game?

Het doel van de game is zo efficiënt mogelijk de vracht door de keten heen te loodsen. Aan de speler de taak om de logistieke keten aan te sturen. Zo moet aandacht worden besteed aan snelheid en efficiency, betrouwbaarheid en kwaliteit. Hoe beter de speler de keten inricht volgens deze voorwaarden, hoe sneller en hoe meer pakketten vervoerd worden.

4. Hoe is de game gelanceerd?

Tijdens de vakbeurs TIACA (The International Air Cargo Association) is in november 2010 een trailer vertoond als aanjager voor de game. Ongeveer 3000 mensen uit de vrachtbranche waren daarbij aanwezig. SmartGate the Game is vervolgens begin 2011 volledig speelbaar gepresenteerd op de nieuwjaarsreceptie voor ACN leden.

Naderhand is er een wedstrijd uitgezet onder alle organisaties die zijn aangesloten bij ACN. Hiervoor werden er overal flyers uitgedeeld en grote posters opgehangen bij de deelnemende bedrijven. De vier spelers met de hoogste score hebben het uiteindelijk tegen elkaar opgenomen tijdens een spannende finalewedstrijd.

5. Het resultaat

Alleen al in januari 2011 waren er 452 verschillende IP adressen op de website van SmartGate the Game. In drie maanden tijd zijn er bijna 4000 bezoekers op de pagina geweest. Bezoekers kwamen onder meer uit Nederland, Italië, Duitsland, Frankrijk, Turkije, Wit Rusland en Curaçao. De awareness rondom SmartGate Cargo is door het spel enorm verhoogd, en bedrijven op Schiphol zijn zelf ook competities gestart. |

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.