Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Nixxes maakt de PC-versie van nieuwe Deus Ex Nixxes-baas: “We werken aan unieke features voor PC”
1

[Nieuws] Nixxes maakt de PC-versie van nieuwe Deus Ex Nixxes-baas: “We werken aan unieke features voor PC”

by Eric Bartelson25 maart, 2011

En toen was plots het nieuws openbaar. Wat insiders al een tijdje wisten, maar niet mochten vertellen van een heel leger streng kijkende advocaten van Eidos, is dat het Utrechtse Nixxes werkt aan de PC-versie van Deus Ex: Human Revolution. Maar het werk gaat verder dan simpelweg porten, Nixxes heeft meer een co-development rol in het project.

Nixxes baas Jurjen Katsman ziet dat Eidos Montreal een grote belangstelling voor het PC platform heeft: “Er is bij iedereen het besef dat de serie op de PC begonnen is en dat daar ook de echte fans te vinden zijn. Mede door onze samenwerking met AMD werken we, naast de gebruikelijke dingen als mouse controls en grafische instellingen, ook aan high-end features die uniek zijn voor de PC versie.”

Na het nieuws dat Eidos Montreal niet de PC-versie zelf maakt, verschenen er negatieve reacties online. Katsman begrijpt dat sentiment van PC-spelers wel: “Zeker na het teleurstellende Deus Ex: Invisible War en de slechte PC-ports van meer recente andere titels. Maar ik denk dat deze setup echter juist betekent dat de PC-versie van Deus Ex: Human Revolution meer aandacht krijgt. Waar je intern snel ziet dat door prioriteiten de PC versie wat kan ondersneeuwen, zorgen ze er op deze wijze voor dat een dedicated team altijd zorgt dat de PC-versie de nodige aandacht krijgt.”

Optimaal

De samenwerking tussen Nixxes en Eidos Montreal is op alle vlakken gestroomlijnd. Katsman: “We hebben de infrastructuur erop ingericht om de samenwerking optimaal te maken. Ons netwerk is direct verbonden met het Eidos Montreal netwerk zodat we altijd gebruik kunnen maken van alle faciliteiten daar. Ook beschikken we aan beide kanten over video conferencing apparatuur waar we regelmatig meetings mee hebben. Een voordeel wat we hebben met Eidos Montreal is dat er nog redelijk wat overlap is tussen hun en onze werktijden, ondanks het tijdsverschil. En waar dat te weinig is, bezoeken we uiteraard ook de studio in Montreal.”

Veel ervaring

Nixxes werkt al langer samen met Eidos. Zo tekende het bedrijf onder meer voor de PC-versies van Tomb Raider Underworld, Lara Croft and the Guardian of Light en Kane & Lynch: Dog Days. Ook met de interne studio is de samenwerking hecht: “We werken al sinds Eidos Montreal is opgericht met ze samen”, zegt Katsman. “In eerste instantie om ze snel aan de slag te krijgen met de engine voor Deus Ex: Human Revolution, waar we al veel ervaring mee hadden, en daarna vooral voor de PC versie.”

 

 

 

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.