Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Grendel (en andere studio’s) machteloze slachtoffers van IP-diefstal
4

[Nieuws] Grendel (en andere studio’s) machteloze slachtoffers van IP-diefstal

by Matthijs Dierckx10 januari, 2011

“Oppassen geblazen, beste gamesstudio’s: de Chinezen komen! Ze komen om te jatten en jouw zuurverdiende geld op te eisen.” Met die mededeling kwam Grendel Games-medeoprichter Tim Laning enige weken geleden ons kantoor binnen. Zijn Diamond Dan is gehackt en nu verdient een stel Chinese digicriminelen een goed bedrag door de game gratis aan te bieden en daar een berg Google Ads bij te plakken. Laning vroeg ons of we deze IP-diefstal nog even stil wilden houden. Prima hoor, Tim, maar de volgende keer dan niet eerst naar De Pers lopen, afgesproken? Hoe dan ook, met toestemming van auteur Arjan Terpstra en dagblad De Pers drukken we hier het (interessante) verhaal af zoals dat vandaag in dagblad De Pers is verschenen. Leest en huivert.

Betaalde internetgames van Nederlands fabrikaat worden door Chinezen illegaal gekaapt. En dat jatten blijft onbestraft.

De Pers, maandag 10 januari 2011

In Nederland gemaakte internetspellen worden massaal illegaal aangeboden, vaak op Chinese internetsites. De spellen worden gehackt, versleuteld en onder een andere vlag op verschillende (vaak legale) spelletjessites geplaatst, waar ze worden gebruikt om geld van adverteerders zoals Google te vangen. Beveiligen tegen en vervolgen van Chinese cybercriminelen is zo goed als onmogelijk.

Uit een rondgang van De Perslangs verschillende Nederlandse bedrijven die zich met online casual games bezighouden, blijkt dat alle producenten kampen met het probleem. Vooral kwalitatief goede, betaalde spellen die spelers downloaden en vanaf hun eigen computer spelen worden gehackt.

De financiële schade voor de Nederlandse industrie is moeilijk vast te stellen. Voor de Engelse gamesindustrie becijferde de Associaton Against IP Theft (een Engelse belangenbehartiger voor merkenrechten) dat jaarlijks 450 miljoen euro verloren gaat door verschillende vormen van cyberpiraterij.

Omzeilen

Het omzeilen van beveiliging in games is al ‘normaal’ zeggen gedupeerden: het is een internationale hackerssport om betaalde games zo snel mogelijk gratis aan te bieden.

‘Wat frustreert is dat in dit soort gevallen mensen geld aan je product verdienen’, zegt Tim Laning van Grendel Games uit Leeuwarden. Laning zag verschillende titels gratis op spellensites opduiken: spellen waarvan de ontwikkelkosten in de tonnen lopen en waar maanden aan gewerkt wordt. ‘Een adequate beveiliging bestaat niet, en vervolging van de criminelen in China is voor een klein bedrijf als het onze onmogelijk.’

Dat blijkt uit de strijd van het Amerikaanse Popcap, waarvan grote titels als Bejewelled en Plants vs. Zombies illegaal werden aangeboden door een uitgever die zich MyPlayBus noemt. Popcap procedeerde lang, behaalde succes voor een regionale rechtbank maar zag de eigen spellen telkens op andere plekken opduiken, gehost vanuit andere regio’s.

Games misbruikt door China

Casual games van Nederlandse bodem worden illegaal gebruikt om advertentiegeld aan te trekken. Chinese hackers blijven onbestraft.

Tim Laning van Grendel Games uit Leeuwarden is not amused. Het bedrijf loopt inkomsten mis omdat een Chinese crimineel zijn succesvolle game Diamond Dan misbruikt. Het online casual spel, dat spelers normaal via downloadsites als Steam of Direct2Drive voor tien of vijftien euro kopen, is gehackt en wordt gratis aangeboden.

De bedrijfsnaam van de makers is eruit gestript, de credits zijn veranderd en als ontwikkelaar is het bedrijf MyPlayBus ingevuld. Onder die vlag wordt de game gratis online op (vaak legale) sites als download.com aangeboden, waarbij MyPlayBus een zogenaamde pre-loader voor het spel heeft geprogrammeerd (het venster dat je ziet terwijl de game op je computer wordt ingeladen) waarin bijvoorbeeld Google-advertenties worden afgespeeld. Een truc die flink geld oplevert: hoe vaker het spel geopend wordt, hoe groter het bedrag is dat Google naar MyPlayBus overmaakt.

De inkomsten uit deze vorm van criminaliteit kunnen behoorlijk oplopen. ‘Binnen de kortste keren staat het spel waar jij maanden aan gewerkt hebt onder ander management overal in de toptien’, zegt Laning. ‘Het spel is gratis en omdat het een professioneel gemaakte game is, ziet het er stukken beter uit dan het gemiddelde spel dat op die site staat. Het is dan, in die gratis omgeving, al snel een succes. De mensen achter MyPlayBus lachen zich suf om de advertentie-inkomsten die daarmee binnengehaald worden.’

IP-diefstal

Grendel Games is niet het enige Nederlandse slachtoffer van deze vorm van ‘IP-diefstal’ (IP staat voor Intellectual Property). De Pers sprak met een vijftal andere aanbieders van casual games die ook met het probleem kampen, maar liever niet met (game)naam en toenaam in de krant willen, om illegaal spelen van hun titels niet te stimuleren. Een zesde, Youda Games uit Hilversum, durft wel met de billen bloot. ‘Zodra we een game uitbrengen staat hij in no time op illegale P2P-websites’, mailt Inge Rolf van Youda. ‘Schade aan piraterij is er altijd geweest, maar illegaal downloaden lijkt in de casual gamesmarkt de laatste jaren behoorlijk normaal te zijn geworden.’

Hoe groot de schade voor gamesbedrijven precies is, valt niet vast te stellen. Een speler die een gratis illegale versie speelt is niet per se iemand die het spel ook voor vijftien euro had gekocht, dus je weet niet of je kopers misloopt. Maar toch: bij Grendel werkten zeven mensen driekwart jaar aan een van de gehackte spellen – de ontwikkelkosten liggen rond de ton. De titel doet het in het reguliere circuit buitengewoon goed, wat voor een klein bedrijf natuurlijk van enorm belang is. Het frustreert dat het succes financieel nog groter had kunnen zijn. ‘Je weet dat je spellen – eigenlijk allemaal – na verloop van tijd worden gehackt’, zegt Laning. ‘Wat steekt is dat het niet alleen gratis wordt aangeboden, dat is eigenlijk al heel normaal geworden, maar dat mensen er veel geld mee verdienen. En het enige wat je kunt doen, is het spel nog agressiever marketen, zodat individuele consumenten eerder bij jou uitkomen dan bij de Chinezen.’

Gretige hackers

Deze vorm van diefstal is bijna niet te bevechten. Ter beveiliging van spellen wordt vaak een zogenaamde DRM-beveiliging (Digital Rights Management) in de software opgenomen, maar deze wordt zonder uitzondering door gretige hackers gekraakt. Een goede DRM kost ook veel geld: je bent zo twee ton kwijt, en dan nog weten hackers wel raad met de beveiliging. Speel het via Google, en je bent zeeën van tijd kwijt. Het bedrijf heeft een procedure waarbij gamebouwers per overtreding moeten aantonen wat er mis zit voordat een advertentie wordt ingetrokken: met illegale versies die in een wilde IP-dans over het internet hoppen niet te doen voor de gedupeerde.

En het probleem bij de wortel aanpakken blijkt al helemaal een heilloze zaak. Laning: ‘Popcap Games uit Seattle is in China achter MyPlayBus aangegaan omdat spellen als Plants vs. Zombies en Bejewelled werden misbruikt. Die zijn al vijf jaar in de weer met rechtszaken in China. Je moet daar een aanklacht per regio indienen, en dan als benadeelde partij fysiek bij het proces aanwezig zijn. Win je dan een zaak in de ene regio, dan wordt de boel in de volgende vrolijk voortgezet. Dat houd je als klein bedrijf nooit vol.’

Lees hier het artikel op de site van De Pers.

About The Author
Matthijs Dierckx
Composer & Marketing Lead voor roguelite culthit Unexplored. Co-creator van de Android-hit Sumico. Bladenmaker bij uitgeverij Het Redactielokaal. Founder en voormalig Publisher van Control, Control500 en Control Conference.