Nieuws
Now Reading
[BestOf2010] Twee Nederlandse studio’s genomineerd voor IGF Special Award: Monobanda en Stout Games
2

[BestOf2010] Twee Nederlandse studio’s genomineerd voor IGF Special Award: Monobanda en Stout Games

by Redactie21 december, 2010

Voor het Independent Games Festival (IGF) zijn dit jaar twee Nederlandse games genomineerd voor de Nuovo Award, de prestigieuze prijs voor “abstract, short-form, and unconventional game development”. De eerste is Bohm van Monobanda en de ander Dinner Date van Stout Games. (En check die logo’s!)

Monobanda‘s Bohm is een soort anti-game die de speler in een rustige staat moet brengen. Een tegenwicht tegen prestatie-gerichte gehaaste gameplay, denk aan Flower van thatgamecompany. De ontwikkeling van het spel, waarvan de techniek door Cannibal wordt geleverd, is ondersteund vanuit het Gamefonds.

Dinner Date is een first persone dating sim… soort-van, want denk niet dat het ook maar in iets op the Sims lijkt. Het spel in ontwikkeld door oud-HKU-student Jeroen Stout (vandaar ook de naam van zijn studio Stout Games). Na de klik de trailers en de jury-verklaringen.

Trailer ‘Dinner Date’ van Stout Games

Juryrapport:

Stout’s first-person/internal-monologue of a would-be romantic-encounter was noted not just for being “about something totally untouched by games”, but for being a game that symbiotically manipulates both the protagonist’s subconsciousness and that of the player as well, and was praised for being more “play as in theater or instrument than it is play as in sports.”

Trailer ‘Bohm’ van Monobanda

Juryrapport:

Monobanda’s reflective, zen-like tree-growing experience surprised the jury with the “audio/visual follow through” to its straightforward and ambitious concept, with one juror noting how quickly they became “immersed, despite my generally cynical attitude towards games that proclaim poetic beauty.”

About The Author
Redactie
Redactie