Nieuws
Now Reading
[Interview] Randy Pitchford: de Redder van Duke
0

[Interview] Randy Pitchford: de Redder van Duke

by Redactie Online2 november, 2010

Randy Pitchford is de mede-oprichter en baas van Gearbox Software, maker van games als Borderlands en Brothers in Arms. Sinds een paar maanden staat hij echter bekend als de Redder van Duke Nukem. Control sprak met hem in Amsterdam tijdens Firstlook

Het complete artikel is gepubliceerd in Control 21 en zal op deze plaats verschijnen zodra het blad is gedistribueerd.

Duke Nukem. Eén van de beroemdste personages in gaming. Een held en bruut tegelijk, maar zo’n dertien jaar geleden ook koning. Duke Nukem 3D kwam uit in 1997 en was een instant hit. 3D Realms was de developer en uitgever van de game en eigenaren George Broussard en Scott Miller waren op slag miljonairs. Duke-bedenker Allan Blum deelde in de weelde. De onervaren Randy Pitchford keek zijn ogen uit. Duke Nukem 3D was zijn allereerste game als developer: “Halverwege de jaren negentig ben ik naar Texas verhuisd omdat ik professioneel gamesdeveloper wilde worden. Ik wilde deel uitmaken van iets cools en Duke was as cool as it gets.”

Build engine
Gegrepen door het enorme succes van de game besloot Pitchford -samen met een aantal collega’s- een eigen studio op te zetten. Gearbox Software werd opgericht in 1997, het jaar dat ook opvolger Duke Nukem Forever werd aangekondigd. “We hebben de preproductie nog meegemaakt van Forever, net voordat de Quake 2 engine werd gelicenseerd. We hebben nog prototypes zitten bouwen in de originele Build engine, deden we fantastische dingen mee.” Pitchford en zijn collega’s vertrokken naar een studio op steenworp afstand van hun oude werkgever. “We hebben geluk gehad”, zegt hij. “De games waaraan we werkten waren allemaal succesvol.” En zo verdween de situatie bij 3D Realms langzaam uit het zicht. “We hebben net als iedereen langs de zijlijn gestaan en toegekeken. Met open mond.” (lacht)

About The Author
Redactie Online