Now Reading
[Art&Stijl] Graphics met karakter
0

[Art&Stijl] Graphics met karakter

by Redactie30 september, 2010

[MAG2WEB-correctie — Klik hier voor het artikel “Coverartist Pasal Brander”]

Wat te doen als je game er maar niet lekker uit wil zien, ondanks alle goede bedoelingen van de artists?

Het art-team van Daedalic Entertainment uit Hamburg keek elkaar zwijgend aan tijdens een spoedvergadering over hun nieuwe point-and-click adventure A New Beginning. Het spel was al een tijdje in pre-productie en eigenlijk klaar om nu echt in productie te gaan. Maar het voelde nog niet goed. Er miste iets. De game, door de afdeling marketing al catchy ‘eco thriller’ gedoopt, zag er simpelweg niet cool uit.

De Duitse developer riep de hulp in van design studio Karakter uit Amsterdam. Artists Henrik Bolle en Tobias Mannewitz reisden af naar Duitsland, niet alleen om de game grafisch aantrekkelijker te maken, maar vooral ook om de artist te leren dat zelf te doen. Mannewitz had de game inmiddels zelf gespeeld en wist wat er mis was: “Het ontbrak de game aan een herkenbare, boeiende stijl. Eerdere games van dezelfde studio -Edna & Harvey: The Breakout en The Whispered World- droegen duidelijk de stempel van de art director. Deze game had geen sterke lead artist en daardoor miste het persoonlijkheid.”

Henrik Bolle toonde tijdens de workshops dat met een paar relatief simpele ingrepen de achtergronden veel sprekender te maken zijn; uitgesprokener belichting, subtieler kleurgebruik en meer detail op de oppervlakten. Bolle: “De artists hadden te weinig research gedaan voordat ze de prototype graphics maakten, daardoor waren beelden nogal leeg en levensloos.” De bewerkte achtergronden werden enthousiast ontvangen door het hele development team en besloten werd om de game aan te passen. Personages en animaties bleven behouden, maar een kwart van alle achtergronden moest bewerkt worden.

De mannen van Karakter stelden een stijlgids samen met stap-voor-stap handleidingen voor het bewerken van de achtergronden. Nadeel van deze operatie was dat de game later zou verschijnen en meer zou kosten. Maar dat was een opoffering die Daedalic wilde maken. Producer Matthias Mangelsdorf: “Het heeft ons geleerd dat we in de pre-productiefase duidelijker moeten zijn over de stijl die we voor onze game willen en dat we zo snel mogelijk een stijlgids moeten samenstellen voor onze artists.”

De game is inmiddels uit voor PC.

Karakter cover
Ook Control werkte samen met Karakter. De cover van nummer 15 was van de hand van Floris Didden. Hij voorzag de Dutch Game Awards issue van een dreigende zwarte uil.

About The Author
Redactie
Redactie