Nieuws
Now Reading
FestivalReplay (7): David Perry gaat retail te lijf
0

FestivalReplay (7): David Perry gaat retail te lijf

by Redactie Online18 juni, 2010

Met Gaikai wil David Perry voor eens en voor altijd afrekenen met lange installaties en te hoge systeemeisen. Tegelijk zou zijn methode voor het cloud-based spelen van games wel eens een flinke deuk kunnen slaan in het machtige retail imperium…

Hoewel je het niet zou denken als je naar hem luistert, maar David Perry van origine geen Amerikaan. Als kleine jongen groeit hij op in het dorpje Templepatrick in Noord-Ierland. Na het voltooien van zijn middelbare school weet de jonge Perry nog steeds niet wat hij wil worden ‘als hij later groot is’. Maar gelukkig was daar de Sinclair ZX81 en een glorieuze carrière nam een aanvang.

In 1991 steekt David de oceaan over en vestigt zich in Amerika. “Mijn vrienden dachten dat ik vanwege Baywatch de oversteek maakte” grapt hij, maar het zijn toch echt zaken die hem westwaarts drijven. In het begin van zijn Amerikaanse loopbaan is hij onder andere betrokken bij de ontwikkeling van Disney’s Aladdin. Het grote succes begint echter pas als hij voor zichzelf begint en Earthworm Jim het levenslicht ziet. En wie kent niet MDK uit 1997. Over die game heeft Perry nog een leuk verhaal: “Voor het zoeken van funding hadden we een demo gemaakt om te laten zien, maar niemand hapte toe. Toen besloten we in plaats van een demo een video als presentatie te gebruiken. En voor we het wisten was de funding rond. Als je je product wilt verkopen werkt een video beter. Het is makkelijker te maken en ziet er gelikter uit. Een demo is tenslotte een product dat maar gedeeltelijk af is.”

Perry is nog steeds bij het ontwikkelen van games betrokken. Hij maakt onder andere met Little Chicken een game voor One Big Game. Maar zijn zakelijke focus ligt sinds 2008 bij Gaikai een bedrijf dat hij samen met onder andere Andrew Gault heeft opgezet. Gaikai is een cloud-based gaming technologie waarmee spelers games thuis kunnen spelen zonder deze games te hoeven downloaden of te installeren. Een van zijn grootste irritaties bij websites als Steam is het gigantische aantal handelingen dat je moet verrichten voor je een game kan spelen. “Een vriend van me maakte me een tijd geleden attent op een game die ik volgens hem moest bekijken. Ik naar Steam om de demo te proberen. Vervolgens moest ik me registreren, de game downloaden, de game en drivers en patches installeren. Voor je het weet ben je 30 kliks verder en is de lust tot spelen je al vergaan.” Hij laat een korte demo van Gaikai zien en met een klik of drie zit je daadwerkelijk in de game.

Volgens Perry lost cloud-based game drie belangrijke problemen in een klap op. Je kunt overal gamen en zit niet vast aan die ene computer of console thuis. Het proberen van een game is ontzettend makkelijk en dus laagdrempelig. En een game demo wordt gelinkt aan verkoop. Absoluut een verbetering ten opzichte van alle oude vormen van games. “Maar het kan nog veel beter.” zegt hij “Mijn ideaal voor de toekomst is nog simpeler: je typt de titel van een game in op Google en wanneer je de game vindt krijg je een link ‘wanna play?’”

Dat Perry zelf enthousiast is over het digitaal distribueren van games mag duidelijk zijn. Om deze mening kracht bij te zetten laat hij een stuk zien van een door Scott Steinberg gemaakt video waarin kopstukken uit de industrie vertellen wat zij er van vinden. Nolan Bushnell noemt digitale distributie de natuurlijke volgende stap. Chris Petrovic de man die over de digitale dingen gaat bij GameStop is er zelfs van overtuigd dat een groot deel van de mensen die nu op een console gamen ook over enthousiast zullen zijn over cloud-gaming. De tijd zal leren hoe groot cloud-gaming gaat worden. En dit bedoelen we zonder negatief te zijn, want ook wij zijn op positieve wijze benieuwd.

About The Author
Redactie Online