Now Reading
De Watercooler: ‘Kan’ een game over de Russische metro nog wel?
2

De Watercooler: ‘Kan’ een game over de Russische metro nog wel?

by Redactie Online29 maart, 2010

Een week na het verschijnen van Metro 2033, een survival horror shooter die zich afspeelt in de metro van Moskou, wordt de Russische hoofdstad getroffen door een bloedige aanslag. Een ongelukkig toeval, uiteraard. Maar moet de game gewoon in de schappen blijven? Maakt de actualiteit een titelverandering noodzakelijk?

Het zou niet voor het eerst zijn dat een dramatische gebeurtenis invloed heeft op een game. De aanslag op de Twin Towers in 2001 deed Konami besluiten om een scene uit Metal Gear Solid 2 te verwijderen. In deze scene stort Metal Gear neer in New York.

In de filmindustrie zijn dergelijke ingrepen heel gebruikelijk. De film Spiderman moest op het laatste moment terug naar de montagekamer om een scene te verwijderen waarin een de spinnen man een web weeft tussen de twee torens van het WTC.

De film Big Trouble, die een subplot bevatte over een bom in New York werd zelfs in zijn geheel uitgesteld omdat iedere hint van terrorisme op dat moment als smakeloos werd ervaren.

Wat ons brengt tot de watercooler discussie van vandaag: moet je als maker/uitgever van een game ingrijpen in je product als de actualiteit daarom lijkt te vragen? Reageer en discussieer mee!

About The Author
Redactie Online